Trenerutvikling
VIKTIG ROLLE: Øyvind Larsen fortalte om den viktige trenerveilederrollen under barnefotballseminaret. Foto: IVAR THORESEN

CFS2017grønnmsymbolLarsen jobber som fagansvarlig for trener- og aktivitetsutvikling for barn og ungdom i Norges fotballforbund, og har i en årrekke vært primus motor for det årlige barnefotballseminaret i Oslo som den del av Cupfinalseminaret.

Trenernes trener

Fra 2018 rulles NFF Trenerveilederen ut i alle landets fotballkretser som en 70 timers utdanning med fem fellessamlinger, mye praksis og oppfølging i egen klubb.
  – For at trenerne skal bli bedre trenger de oppfølging på feltet. Vi bygger opp et kurs som fokuserer mye på relasjonell kompetanse og vi fokuserer på det som skjer på feltet, ikke på kontoret, sier Øyvind Larsen til fotball.no etter å ha ledet sekvensen «Trenerveilederollen – garanti for kvalitet», under Barnefotballseminaret.

Tillit og støtte

– Trenerveilederen skal være en støtte for treneren. Det er like viktig at det skapes tillit mellom en trenerveileder og trener som det er at det er tillit mellom trener og spiller, forteller Larsen videre til fotball.no.