Trenerutvikling
ANSVARLIG: Dag Riisnæs har ansvaret for oppfølgingen av tiltak som godkjennes som etterutdanninger for tidligere C-trenere/Trener II og nå senest UEFA B-lisens trenere. Foto: IVAR THORESEN

– Alle som har trenerutdanning på dette nivået måtte ha på plass minimum 20 timer etterutdanning innen utgangen av 2016. Dersom dette ikke var på plass ved utgangen av året, vil midlertidig miste sin lisens. Men lisensen kan fås tilbake når slik etterutdanning er gjennomført, forteller treneransvarlig for UEFA A- og B-lisens i NFF, Dag Riisnæs.
  For å få oppgradert, samt oppnå godkjenning av UEFA B-lisens for tre nye år, må trenerne delta på tiltak som har godkjent status som etterutdanning. Noen tiltak gir 20 timer, mens andre gir 10 timer. Liste over godkjente tiltak finner du på www.fotball.no/trener/uefa-b-lisens/.

Lett tilgjengelig

NFF er opptatt av at etterutdanningstiltakene skal være lett tilgjengelige og uten for store kostnader for trenerne.
  UEFA B-lisens gis for tre år av gangen, og det betyr at trenerne må ha nok timer med etterutdanning minimum hvert tredje år for å opprettholde lisensen. Det samme gjelder for øvrig for UEFA A- og UEFA Protrenere.
  Ansvaret for å få etterutdanningen registrert, og dermed godkjent av NFF, ligger på treneren selv.

Meld til kretsen

Når 20 timer er gjennomført, må treneren selv melde inn til sin lokale fotballkrets, inkludert dokumentasjon på deltakelse. Kretsene vil mot slutten av hvert år sørge for at opplysningene blir oversendt NFF sentralt, som så registrerer dette i en database. Merk at man kun melder inn etterutdanning det året lisensen utløper!
  Riisnæs legger til at trenere som er tungt inne i kretssystemet på veiledersiden mot spillere og trenere, ikke behøver å gjennomføre etterutdanning.
  – Kretslagstrenere og veiledere på NFF C-lisens/Grasrottreneren er unntatt ordningen. Det samme vil være alle dem som gjennomfører ett av de nye utdanningstilbudene «NFF B Spillerutvikling» eller «Trenerveilederen». Begge tilbudene vil bli markedsført og kommer for fullt i løpet av 2017. Men jeg minner om at disse trenerne også må sende inn dokumentasjon til kretsen det året de må fornye lisensen sin, avslutter Riisnæs.