Trenerutvikling
TRENERVEILEDERN: Trond Nordsteien er veileder for pågående UEFA A-lisenskurs og her ved UEFA B-lisenskurset i Trondheim 2017. Foto: REIDAR SCHJEI
Reidar Schjei

Ifølge eurosport.no er Tromsø blant de første i Norge til å innføre en slik stilling, og  i følge klubben mener de å ha fått på plass en perfekt kandidat til en slik stilling.

Et viktig valg for Tromsø

– Nå gjør vi som klubber ute i Europa, som har skjønt for lenge siden at trenerne er utrolig viktig om vi skal utvikle gode spillere. Vi håper med dette å få en trener som er på trenerne våre daglig og som påvirker både på detaljnivå og romsligheten som det er å være trener. At du behersker flere ting, som å forholde seg til foreldre og diverse problemer spillere kan ha. Vi har mange gode trenere i TIL, og de er nysgjerrige og har lyst til å bli bedre, sier leder for utviklingsavdelingen i Tromsø, Truls Jenssen til eurosport.no
  – Jeg har lyst å gjøre noe annet i fotballen enn å være hovedtrener og jeg har jeg lyst å jobbe med unge trenere som vil opp og frem, sier nytilsatte Trond Nordsteien selv til eurosport.no.
Her kan du lese mer på eurosport.no: «Henter tidligere RBK-trener»

NFF satser på «Trenerveilederen»

Jobben som trenerutvikler i klubbene, eller Trenerveilderen er et satsingsområde for NFF ,som denne høsten er i gang med et eget kurs for denne type stillinger – som i disse dager lyses ut over hele fotball-Norge.
Dette er først og fremst rettet mot utvikling av trenere i barne- ungdomsfotballen og i breddefotballen. Kurset lanseres nå i høst i en rekke fotballkretser.
  – Trenerveilederen skal være en sparringspartner for den enkelte trener, være retningsgiver på feltet og i praksisen rundt lagene, og sørge for at det er samsvar mellom klubbens sportsplan og faktisk aktivitet og praksis, sier Dan Eggen NFF.

Fotballtreneren.no anbefaler dette kurset for alle trenere.
Her kan du lese mer om NFF Trenerveilederen.
Les også relatert arikkel her på fotballtrenren.no