-- annonse --
Trenerutdanning
MEKKA: Hele stjernegalleriet stilte opp, trener Kåre Ingebrigtsen, assistenttrener Erik Hoftun sportslig leder Stig Inge Bjørnebye, SalMar akademiet utviklingsleder Tore Grønning, , faglig leder Trond Henriksen, i tillegg (ikke bildet) fysisk trener Geir Håvard Hjelde, spillerutvikler RBK2 Roger Naustan. Daglig leder NFF Trøndelag Jan- Roar Saltvik Fotomontasje: REIDAR SCHJEI
Reidar Schjei
Reidar Schjei

932 57 318

– Rosenborg er åpne og villige til å dele, sier Riisnæs og rettet en stor takk til hele Rosenborg-staben og NFF Trøndelag som bidro til å legge alt meget vell til rette under kurset i Trondheim.

«Fotballens mekka»

Ingen andre klubber i Norge har mer kompetanse og erfaring innen sine vegger når det gjelder spill på europeisk toppnivå.
For å minne om det for den yngre garde av våre nettlesere, RBK spilte 12 sesonger på rad (1995-2008) i Mesterligaen/Champions League, tar vi med Europa League har de til sammen 126 kamper frem til nå. Flere av spillerne fra den tiden er fortsatt inne i Rosenborg og møtte kurset.

I denne perioden vant RBK over flere av Europas aller beste klubber, Milan, Real Madrid, Dortmund, FC Porto, Galatasaray, Paris St. Germain, Olympiakos, Atlethic Bilbao, Legia Warszava,  Valencia, Celtic for å nevne noen.
   Tar en med at de spilte uavgjort mot lag som Chelsea, Arsenal, Inter Milan, Bayern München og Juventus, skjønner alle unge at dette var litt av en storhetstid for Norsk Fotball. Ubeskjedent plusser vi på, RBK har til sammen 24 norske seriemesterskap og 11 kongepokaler i skapet på «Brakka»

Trofeskapet til RBKTETT: Pokalene står tett i premieskapet på Brakka. Foto: REIDAR SCHJEI

Rette omgivelser for et slikt kurs

Dag Riisnæs fortsetter sin begrunnelse på følgende måte:
  – Vi får et unikt innblikk i hvordan de jobber både på A-laget samt i akademiet med 16-19 årslagene. Vi får god tilgang på «Best Practice» i Norge, da vi kommer til en så profesjonell og samtidig åpen klubb som RBK. Vi har da alle muligheter til å få en praksis nær samling med mye fotballfag, inkludert observasjon av treninger og kamper, kampanalyse og ikke minst at deltakerne på UEFA A har egne praksisøkter som vi filmer, og som diskuteres i grupper i etterkant.
Innledningen på kurset kunne vel ikke vært bedre enn å se Rosenborg slå Vardar fra Makedonia 3-0 over i gruppespillet i Europaligaen.

Fotballtreneren.no legger til at et av NFF sine UEFA B-kurs også leggestil Trondheim og Lerkendal hvert år.

Stig Inge og DagNFF OG RBK: Dag Riisnæs sammen med Stig Inge Bjørnebye, Riisnæs var meget godt fornøyd med tilretteleggingen av kurset av Rosenborg og NFF Trøndelag Foto:REIDAR SCHJEI

Rammeplan for hele kurset:

UEFA A-lisensutdanningen består av tre fellessamlinger over totalt 16 dager.
I tillegg kommer:
• Mellomfasearbeid i egen klubb frem til samling 2
• Besøk fra veileder i forbindelse med kampforberedende trening og kamp med eget lag
• Observasjon av en annen kursdeltakers arbeid med kampforberedende trening og kamp
• Et seks måneders selvstudium med skriftlig innlevering av oppgave
Vi legger til en del av målsettingen på kurset som er å:
• Å øke kompetansenivået på trenere som er, eller kommer til å virke, i toppfotballen eller på høyt spillerutviklingsnivå
• Skape en økt bevisstgjøring hos deltakerne, slik at de kan videreutvikle egne tanker og praksis om sentrale temaområder som fotballfag, læring og ledelse.

Hva har skjedd mellom de to samlingene?

NFFs Dag Riisnæs svarer:
  – Mellom samling 1 og 2 har deltakerne besøkt hverandre i klubb to og to, med veileder til stede i tillegg. De har gjennomført trening og kamp med eget lag, med alt det innebærer av for- og etterarbeid. Inkludert en detaljert beskrivelse av hvordan eget lag spiller, hvordan treninger og kamper forberedes, gjennomføres og evalueres, trenerens ledelsesfilosofi etc. Kort sagt så tar vi trenerutdanningen ut i klubb, der hvor treneren virker til daglig.

Hvordan har trenerutviklingsveien vært frem til UEFA A-kurset?

Vi har spurt tre deltakere med litt ulik trenerutviklingsvei hvordan veien har vært frem til dette kurset, og som kan være interessant å få ta del i for potensielle søkere til kurset.

Daniel Berg Hestad – spillerveteranen fra Molde FK

Noen fakta først:
• Han har  norgesrekord i antall eliteseriekamper med 473.
• Han over 900 klubbkamper, han har 8 norske seriemesterskap, 4 Kongepokaler, og 8 A-landskamper.
• Gjennomførte Grasrottrenerkurs 2008, UEFA B-kurset i 2010.

Daniel REKORD: Daniel Berg Hestad med flest eliteseriekamper i Norge 437 og over 900 klubbkamper for Molde. Foto: REIDAR SCHJEI

Slik har trenerutviklingsveien min vært:
– Jeg var aktiv spiller i Molde FK mens jeg tok Grasrottrenerkurset og UEFA B-kurset. Man vet jo aldri når en karriere er slutt, og jeg tenkte det var på tide å begynne så smått med neste steg i livet. Jeg hadde fått en klausul i kontrakten min, der en trenerjobb i klubben ventet på meg etter skoene var lagt på hyllen. 
Jeg var 35 år når jeg tok UEFA-B, men var så heldig at jeg fikk spille (i MFK) til jeg var 40. Ble ansatt i Molde FK 1 Mars 2016, som trener for Molde2 og toppidrettsklassen på Molde vgs; den stillingen har jeg fortsatt. 
I 2015 trente jeg MFK G16 sammen med 2 andre. Før det hadde jeg bare sporadiske økter med MFK sine ungdomslag. Har hatt en lang spillerkarriere, men skjønte ikke hvor mye som kreves av en trener eller hvor vanskelig det var, FØR jeg startet selv.
Jeg syntes at UEFA B-kurset (Raufoss) var veldig lærerikt, men også veldig vanskelig og utfordrende. Jeg kom til kurset nesten uten noe trenererfaring, og det var ikke enkelt å plutselig bli trener. Jeg hadde en del kunnskap, men hvordan lære dette vekk til andre var ikke bare enkelt. Jeg fant fort ut at små detaljer i en øvelse kan være forskjell på suksess og fiasko.
  Det var vel på Raufoss at treneren min Ole Gunnar Solskjær også startet sin trenerutviklingvei som gikk mye raskere enn min da.
  Etter 19 måneder som trener er jeg fortsatt usikker på om jeg har det som trengs for å bli en god trener, men jeg er tålmodig og vet at jeg har veldig mye å lære og at det tar tid å bli en trener med en klar filosofi og spillemåte.

Marit Sørvig – eneste kvinnelige deltaker på kurset

Noen fakta først:
• Marit Sørvig er i dag hovedtrener for IK Gimletroll som spiller i 2. divisjon og
• Jobber som idrettslærer på Kristiansand Katedralskole Gimle (KKG). Der har hun ansvaret for 20 toppfotball jenter, spillerutvikling.
• Spillererfaring fra Toppserien, 1, 2 div.
• Gjennomført Grasrottrenerkurs 2014, UEFA B-kurs 2015, UEFA A-kurs 2017/18.
• Har en Master i idrettsvitenskap (lektor) fra Norges Idrettshøgskole.
• Fordypning i fotballtrenerrollen på bachelor kroppsøving og pedagogikk ved NIH.

Marit SørvigENESTE JENTE: Marit Sørvig til alle kvinner som tenker på trenerutdanning, ta trenerkursene, det er gøy, utfordrende og lærerikt. Foto:REIDAR SCHJEI

Slik har trenerutviklingsveien min vært:
– Jeg har trent kretslag og J16 i Gimletroll, holdt grasrottrener kurset og dro til Libanon i 2016 for å utdanne kvinnelige trenere i regi av Norges Fotballforbund. I tillegg har jeg deltatt på kurs lokalt og nasjonalt.
Med en slik hverdag jeg lever i til vanlig er jeg avhengig av ny kunnskap, erfaring og veiledning. Derfor søkte jeg UEFA A.
  Så langt har trenerutdanningen helt klart påvirket meg mest strukturelt og i spill- motspill konteksten. Som spiller analyserte jeg i større grad motstander og oss selv i kamp. Romforhold offensivt og defensivt i de forskjellige fasene. Det viktigste for meg er motivasjonen og lidenskap til å bli bedre, søke kunnskap og gjøre noe med det. Stå i det på godt og vondt og vokse på de erfaringene vi gjør på veien.
  De trenerne jeg har hatt på veien opp, har selvsagt hatt en betydning for hvorfor jeg nå søker kompetanse. I tillegg har jeg vært heldig å spille med mange dyktige spillere som jeg har diskutert fotball med.
  Det som har gitt meg mest er å få dykket ned i de ulike fasene av spillet og hvilke metoder for innlæring som legger til rette for best læring. Få kjennskap til ny forskning på fotballfysikk og spillets trender. Kampanalyse opp mot spillestil. Spill- motspillkonteksten i forhold til lagenes spillestil.

For de neste to årene har jeg følgende utviklingsmål:
• Hente kunnskap og erfaringer fra ulike toppmiljø. 
• Jobbe strukturelt med de ulike spill fasene på feltet med en tydeligere spillestil og trenerfilosofi.

Jeg har følgende anmodning til kvinner som tenker på trenerutdanning:
• Ta trenerkursene, det er gøy, utfordrende og lærerikt! Gode veiledere og du knytter kontaktnett over hele landet. Erfaringsutveksling i miljøene. IK Gimletroll og KKG har tilrettelagt for at jeg kan ta UEFA A. Dette har vært helt avgjørende for meg!
• Finn et miljø som legge til rette for trenerutvikling og som utfordrer deg sportslig.

Les også: Èn kvinne inn på Europas nest høyeste trenerutdanning

Rolf Høgmo – keepertrener Ham-Kam 

Noen fakta først:
• Gjennomført Grasrottrenerkurs, UEFA A-kurs 2017, UEFA Pro- kurs keeper, UEFA A- kurs keeper, UEFA B- kurs, UEFA B- kurs keeper.
• 8 år som keepertrener for aldersbestemte landslag.

Rolf KEEPERTRENER: Rolf Høgmo, keepertrener Ham- Kam, ingen overraskelse at han hadde litt ekstra fokus på keeper under sine praksisøkter på kurset. Foto: REIDAR SCHJEI

Slik har trenerutviklingsveien min vært:
– Først vil jeg si at UEFA B-kurset til NFF på Raufoss i 2010 er det kurset som har gitt meg brattest læringskurve. Dette var første gangen jeg virkelig ble utfordret på fag og ble kjent med et nytt begrep (momenter). Dette ga meg mange søvnløse netter denne november måned i 2010. Mye av det vi lærte der har jeg tatt med meg videre og det har vært med på å forme meg som den treneren jeg er i dag.
  På denne tiden jobbet jeg som keepertrener i Ham-Kam.
  Etter nærmere 10 år i klubben var tiden inne for nye utfordringer. Jeg valgte å takke ja til 3 år i FFK. Under denne perioden utdannet jeg meg som keepertrener A-lisens. Etter dette ble det 3 år i LSK. Der tok jeg siste steg på keepertrenerutdanningen og ble Pro-lisenstrener. Kombinasjonen utdanning og det å bli kjent med to fantastiske klubber hvor du ble utfordret faglig hver eneste dag i seks år av dyktige trenere, har vært viktig for min personlige utvikling. Nye utfordringer var helt riktig og nødvending for meg som trener. Fra 2016 sesongen var jeg tilbake i Ham-Kam.
  Hovedgrunnen til at jeg valgte å søke på A-lisens (2017) er at jeg ønsker å lære enda mer om helheten i spillet.  I tillegg ønsket jeg å komme litt ut av komfortsonen. Etter to fellessamlinger og besøk i egen klubb i forbindelse med trening og kamp har jeg oppnådd akkurat dette. Jeg har vært utenfor komfortsonen flere ganger.  Fra å ha hovedansvar for 2-3 spillere til plutselig å ha 20 spillere, hvor planlegging og gjennomføring må ha en klar rød tråd, krever mye planlegging.
  Det å bli observert, og få ærlige og konstruktive tilbakemeldinger, har vært veldig nyttig. Det å kunne se seg selv og ikke minst høre seg selv ute på feltet har også gitt mye læring. Også de mange gode diskusjonene man har i læringsgruppene har gitt meg mye faglig påfyll. Fotball er i kontinuerlig utvikling og jeg ønsker å følge med i den utviklingen. Planen er at når jeg er ferdig med dette kurset ønsker jeg å ta neste steg på trenerutdanning. Jeg ønsker å søke på A-lisens for spillerutviklere.
  Det er sikkert noen som lurer på hvorfor jeg tar alle disse kursene ettersom jeg stort sett jobber med keepere. For meg så handler dette om helhet. Keeperen har sin rolle i et lag. Skal jeg kunne veilede på best mulig måte må jeg kjenne godt til helheten og de krav/ utfordringer spillet gir en keeper. I de klubbene jeg har vært en del av, er man opptatt av å jobbe i team ute på feltet. Det vil si at jeg kan gå inn å veilede forsvarspillere sammen med keeper under trening hvis dette er nødvending. På denne måten jobber man mye mer effektiv ute på feltet, og det blir flere spillere som får oppfølging. Dette gjør også at keepertrener-rollen blir mye mer interessant og variert.
  Min oppfordring til alle hovedtrenere er å inkludere keepertrenerne mer i deler av det helhetlige spillet. Samtidig oppfordrer jeg keepertrenere til å skolere seg slik at man kan bli en viktig og nødvendig ressurs i et trenerteam.  

•  Les også: Utdanningen skal være praksisnær, artikkel fra samling 1 i Sarpsborg

Kommentarer (0)

There are no comments posted here yet
-- annonse --

Cron Job Starts