Trenerutdanning
VIKTIG: Daglig leder Kjell Johnsen i NFF Agder setter voldsomt pris på at tidligere fotballpresident Sondre Kåfjord gjennom Sørlandsfotballens Venner sørge for at mange grasrottrenere får gratis utdanning. Foto: Teddy Moen
Reidar Schjei

– Det er en dobling siden 2016, sier tidligere fotballpresident Sondre Kåfjord til Fædrelandsvennen.
  Medlemskapet for bedrifter i støtteforeningen koster 15 000 kroner pr år, så langt er det 21 medlemmer, dette medførte en overføring av kr 400 000,- til NFF Agder fotballkrets, som gjennomførte 32 gratiskurs for 541 trenere.

Bedre trenere for 6000 barnefotballspillere

Disse trenere har nå blitt godkjent NFF Barnefotballtrenere med merke, men har igjen tre delkurs før de kan motta NFF Grasrottreneren-lisens merke og diplom.
  – Det betyr at rundt 6 000 barn på Sørlandet har fått trenere med bedre skolering. Det er vi veldig fornøyd med, sier Kåfjord til Fædrelandsvennen.
  – Vi synes det er et fantastisk initiativ. Vi har merket økt interesse for disse trenerkursene og det tolker vi blant annet som en følge av kursene er gratis for klubbene, sier Tor Henning Hamre, som er trenerutvikler i NFF Agder til Fædrelandsvennen som du kan lese mer om her

NFF-informasjon rundt Grasrottrenerkurset

Fotballtreneren.no tar med litt informasjon hva som inngår i hele Grasrottrener-kurset:

• Lisensiering/bevis
Etter fullført utdanning mottas NFF Grasrottreneren- lisens merke og diplom
18 kvelder (72 undervisningstimer)

Delkursenes tittel og målgruppe:

1. Barnefotballkurset.
  2. Barnefotball – flest mulig med kvalitet.
  3. Mot ungdom – lengst mulig.
  4. Ungdomsfotball – lengst mulig – best mulig.

De enkelte delkursene er selvstendige kurs på fire moduler som bygger på hverandre. Ved gjennomgått del kurs 1 får en status som Barnefotballtrener. Delkursene er rettet mot ulike målgrupper:
  • Delkurs 1: Barnefotballkurset
Fire moduler à 4 timer hver − totalt 16 timer.
  • Delkurs 2: Barnefotball - flest mulig med kvalitet
Fem moduler à 4 timer hver − totalt 20 timer inkludert Keepertrenerkurs 1, Del 1: Barnefotball
  • Delkurs 3: Mot ungdom - lengst mulig
Fire moduler à 4 timer hver − totalt 16 timer.
  • Delkurs 4: Ungdom - flest mulig - best mulig
Fem moduler à 4 timer hver − totalt 20 timer inkludert Keepertrenerkurs 1, Del 2: Ungdomsfotball.

Delkursenes innhold bygger på hverandre, så læringseffekten er størst ved å ta dem i riktig rekkefølge. Til sammen utgjør de fire delkursene det første trinnet i NFFs formelle trenerutdanning og gir autorisasjon som Grasrottrener. Alle som er trenere i barne- og ungdomsfotballen bør ha deler av eller hele dette kurset.
  At E-læring også inngår både forplikter mer, men gir også deltakere bedre muligheter for å legge til rette for egen studieaktivitet.

I NFFs handlingsplan 2016 – 2020 er det et eksplisitt mål at i alle klubber med barne- og ungdomsavdelinger i Norge:

• Skal ha en trener på hvert årstrinn i barne- og ungdomsfotballen med Grasrottrener kompetanse.
  • Alle trenerne i barnefotballen skal ha deltatt på barnefotballkvelden, samt å ha fullført delkurs 1 og følgelig ha autorisasjon som Barnefotballtrener.
  • Alle trenere i ungdomsfotballen skal ha deltatt på ungdomsfotballkvelden, samt å ha fullført ett av delkursene 3 eller 4.

For en mamma- og pappatrener vil det være gunstig å ta et delkurs for så å praktisere med sitt lag i ett til to år. Så går en videre på neste delkurs. Dette vil øke sjansene for å bli en god barne– og ungdomstrener.
Følgelig: du sier ja til å være trener for de aller yngste. Ta del kurs 1 – Barnefotballkurset for så å praktisere som trener i ett eller to år.
Når spillerne dine blir 9 år – tar du del kurs 2: Barnefotballen – flest mulig lengst mulig. Slik fortsetter du.
Trenere som har ønske om å fortsette fotballutdanningen gjennom vår trenerstige kan ta alle fire delkursene fortløpende gjennom en kurssesong.

• Les mer om grasrottreneren på fotball.no
• Les også: Gratis trenerutdanning i Agder.