Trenerutdanning
TAR UTDANNING: Otto Fredrikson er en av 16 deltakere på NFF Keepertrener A-lisens-kurset i Drammen denne uken. Foto: THOMAS BREKKE SÆTEREN/FOTBALL.NO
Gjest
Av Thomas Brekke Sæteren, fotball.no

– Vi har deltakere med erfaring fra ulike nivåer og miljøer. Her er det keepertrenere fra Eliteserien, OBOS-ligaen, PostNord-ligaen, Norsk Tipping-ligaen og Toppserien, mens andre jobber med spillerutvikling på høyt nivå, sier fagansvarlig for keeperutvikling i NFF Jan Erik Stinessen til fotball.no.
  Kurset startet med seks dagers samling i Drammen i slutten av august.
  – Dette er hovedsamlingen på kurset. Vi er her i seks dager og har program fra halv ni om morgenen til ni-tida om kvelden så det legges ned mye arbeid her. Etter samlingen har deltakerne en skriftlig oppgave om et keeperfaglig tema som skal leveres innen 1. desember.

– Vil gi noe tilbake

En av deltakerne på kurset er Otto Fredrikson. Den tidligere finske landslagskeeperen la egentlig opp etter cupfinalen med Kongsvinger i fjor og ble ansatt i markedsavdelingen til eliteserieklubben Tromsø i vinter, men nå er han delvis tilbake på banen igjen.
  – Nå har jeg en litt sammensatt stilling. I tillegg til markedsjobben, ble jeg keeper igjen i vår og nå er jeg også en del av keepertrenerteamet i klubben, sier han til fotball.no.
  35-åringen har en lang karriere bak seg. Etter noen år i finsk og tysk fotball kom han til Lillestrøm i 2006. Der ble han til 2010 før turen gikk videre til russisk fotball. Etter et år i Lørenskog, kronet han to år i Kongsvinger med cupfinale sist høst. Sommeren 2015 spilte han også to kamper for Vålerenga.

Etter en innholdsrik karriere ønsker han nå å bidra til andre får de samme mulighetene som han har fått.
  – Jeg har alltid hatt en tanke om jeg vil gi noe tilbake til fotballen som har gitt så mye til meg. Jeg har hatt mange flotte mennesker som keepertrenere som har preget min karriere. Jeg vil gjerne gjøre det samme for andre og bidra til at de får de samme mulighetene som jeg har fått, forteller han.
  – I hvilken rolle og på hva slags nivå vet jeg ikke ennå, men jeg har lyst til å være med å bidra.

– Interessant program

Første steg på veien er utdanningsløpet til NFF.
  – For meg er det helt naturlig å ta disse kursens. Dette er viktige steg på veien. Det er et interessant program som vi har fått tid til å jobbe godt med både teoretisk og på feltet. Vi lærer noe nytt og får også mulighet til å dele av den erfaringen vi selv har gjort.
  – Man lærer mest når man får mulighet å diskutere, dele erfaringer og se det man jobber med fra ulike vinkler. Det får vi her.
  I Drammen arbeider de i større og mindre grupper. I tillegg har de individuelle økter på feltet.
  – Selv om vi skal holde øktene selv er alle med i prosessen frem mot økten. Vi presenterer øvelsene for hverandre, diskuterer og gjør vi hverandre bedre. Etterpå er det en felles evaluering, forteller Fredrikson.
  Dette kurset er det øverste nivået på NFF-stigen. Senere kan keepertrenerne gå videre til UEFA A-lisenskurset som er det høyeste nivået i Europa. Du kan lese mer om det her.

Teori og praksis

KeeperAhøgmoVEILEDER: Rolf Høgmo var med Jan Erik Stinessen og Frode Grodås som veileder i Drammen. Foto: THOMAS BREKKE SÆTEREN/FOTBALL.NO

På kurset i Drammen hadde veilederne Jan Erik Stinessen og Frode Grodås også med seg Rolf Høgmo.
  – Han er også veileder på UEFA A-lisenskurset og har vært med oss her de to siste årene. Han er med på å styrke veilederapparatet på kurset og gjør at vi får fulgt opp deltakerne bedre, forteller Stinessen.
  – Den første uken består av en del teori og masse praksis. Vi har eksterne forelesere som blant annet tar for seg keepertrening i toppklubber, mentalitet, psykologi og analyse. I tillegg tar vi som kursledere for oss trender i keeperspillet i trening og kamp, treningsledelse og setter deltakerne inn i den læringsmodellen vi jobber med i NFF.

Hver deltaker har tre praksisøkter på feltet.
  – De starter med å trene bare keepere. Utover i uken involverer vi flere og flere utespillere slik at utfordringen stadig blir større for keepertrenerne.

Disse deltar på årets kurs:

Elise Barsnes, Svenn Egil Aarekol, Lars-Erik Samuelsen, Samuel Dirscher, Knut B. Bergum, Otto Fredrikson, Elias Koppen, Nikolai Venedik, Scott Sedgewick, Jacob Faye Lund, Bernhard Nyheim, Stein Ellingsen, Bjørn Karusbakken, Vegard Skjeldestad, Pedro Espinha og Magnus Aadland.
  For å bli tatt opp på NFF Keepertrener A-lisens-kurset, må søkere ha gyldig NFF C-lisens og ha gjennomført NFF Keepertrener B-lisenskurset eller ha minimum 3 års erfaring som keepertrener, eller erfaring som keeper på høyt nivå.

Kursets formål er å gi deltakerne kunnskaper, forutsetninger og kompetanse til å kunne trene keepere på relativt høyt nivå, både senior og ungdom.

KeeperAeliseSATSER: Elise Barsnes satser på en trenerkarriere og er med på Keepertrener A-kurset. Foto: THOMAS BREKKE SÆTEREN/FOTBALL.NO