Trenerutdanning

Det er nå mulig å søke på NFFs keepertrener A-lisens kurs/UEFA keepertrener B-lisens kurs.

Under den Nordiske Fotballtrenerkonferansen i Göteborg var det som vanlig utstillere til stede. Også denne gangen, som på cupfinaleseminarer var «Mr Interplay», Jan Tunli på plass med det Interplay systemet som er det mest benyttede analysesystemet i Norge.

De norske deltakerne på UEFA Pro-utdanningen fikk nylig lære om ulike aspekter ved hovedtrenerrollen på internasjonalt nivå, sammen med kolleger fra Irland og Belgia.

20 nye norske trenere har fullført Europas høyeste offisielle trenerutdanning, og dro søndag fra Ullevaal som nybakte UEFA PRO-lisens trenere.

Otto Fredrikson er en av 16 deltakere på NFF Keepertrener A-lisens-kurs. – Jeg har alltid hatt en tanke om jeg vil gi noe tilbake til fotballen som har gitt så mye til meg, sier den tidligere finske landslagskeeperen.

For at flere spillere skal ta trenerutdanning og sikte seg inn mot en fremtidig trenerkarriere, lanserer NFF både Grasrot Toppspiller og etterhvert også Grasrot vgs.

Her er de oppdaterte retningslinjene for etterutdanning av UEFA B-lisens trenere for 2017. Her er oppdatert versjon av en tidligere publisert artikkel.

NFF Trøndelag har i september satt i gang høstens Grasrottrenerkurs med 1178 påmeldte hvor man for aller første gang passerer 206 påmeldte kvinner. 42 klubber står som teknisk arrangør av hvert sitt kurs som vil bli ivaretatt av 45 meget kompetente veiledere.

Av 114 søkere til UEFA A-lisenskurset med 32 deltakere nå i juni, var det kun en kvinnelig søker, nemlig Marit Sørvig. Dette er langt unna NFF sin klare målsetting om å øke kvinneandelen til alle trenerkurs, særlig gjelder dette til UEFA B-kursene. Når vil det skje noe, denne debatten har pågått i flere år nå?

Utdanningsansvarlig i NFF Dag Riisnæs sier det på følgende måte: – Vi legger UEFA A-kurset, samling 2 til Trondheim og Scandic Lerkendal fordi vi da har Norges beste toppklubbmiljø rett utenfor døra.

Norges Fotballforbund har nå tatt ut de 32 deltakerne som får plass på årets UEFA A-lisens kurs.