Trenerutdanning

NFF Trøndelag har i september satt i gang høstens Grasrottrenerkurs med 1178 påmeldte hvor man for aller første gang passerer 206 påmeldte kvinner. 42 klubber står som teknisk arrangør av hvert sitt kurs som vil bli ivaretatt av 45 meget kompetente veiledere.

Utdanningsansvarlig i NFF Dag Riisnæs sier det på følgende måte: – Vi legger UEFA A-kurset, samling 2 til Trondheim og Scandic Lerkendal fordi vi da har Norges beste toppklubbmiljø rett utenfor døra.

Av 114 søkere til UEFA A-lisenskurset med 32 deltakere nå i juni, var det kun en kvinnelig søker, nemlig Marit Sørvig. Dette er langt unna NFF sin klare målsetting om å øke kvinneandelen til alle trenerkurs, særlig gjelder dette til UEFA B-kursene. Når vil det skje noe, denne debatten har pågått i flere år nå?

Flere og flere unge ambisiøse norske trenere har de siste årene tatt turen til utenlandet for å gjennomføre en fotballrelatert utdanning, master eller sågar et UEFA A lisenskurs. Dette har fotballtreneren.no omtalt i flere artikler tidligere.

Norges Fotballforbund har nå tatt ut de 32 deltakerne som får plass på årets UEFA A-lisens kurs.

De norske deltakerne på UEFA Pro-utdanningen fikk nylig lære om ulike aspekter ved hovedtrenerrollen på internasjonalt nivå, sammen med kolleger fra Irland og Belgia.

De første Grasrottrenerkursene med E-læring delvis implementert er nylig gjennomført i Oslo, Sogn og Fjordane og Troms.

Otto Fredrikson er en av 16 deltakere på NFF Keepertrener A-lisens-kurs. – Jeg har alltid hatt en tanke om jeg vil gi noe tilbake til fotballen som har gitt så mye til meg, sier den tidligere finske landslagskeeperen.

Nok en ung fremadstormende norsk fotballtrener, 24 år gamle Petter Skogsletten, skal nå hente ut kompetanse fra en av de aller største managere i nåtid ,nemlig Jose Mourinho. Tidligere har vi omtalt Hugo Pereira i Rosenborg som gjenomført dette ekslusive kurset med Mourinho som læremester i Lisboa Portugal i 2016.

Her er de oppdaterte retningslinjene for etterutdanning av UEFA B-lisens trenere for 2017. Her er oppdatert versjon av en tidligere publisert artikkel.

Indre Østland Fotballkrets sin spillerutvikler Anders Mortensholm presenterte sin skriftlige oppgave «Fotballdidaktikk - undervisning om fotball» under den avsluttende samlingen for 29 nyutdannede UEFA A-lisenstrenerne i Oslo.