Spillerutvikling
UNIKT: Leder for samfunnsansvar i Strømsgodset, Lage Sofienlund, er hovedarkitekten bak det nye Godset-akademiet, et samarbeidsprosjekt med fotballkrets og ti lokale klubber for å styrke barnefotballen, og for å utdanne grasrottrener i lokalmiljøet. Foto: GODSET.NO

Tanken bak konseptet er at profesjonelle trenerressurser fra Strømsgodset Toppfotball skal reise ut på besøk til lokale breddeklubber. Målet er å bidra til økt aktivitet i disse miljøene og utdanne flere grasrottrenere, noe som igjen fører til kompetanseheving.
  Godset-akademiet skal gjennomføres i lokalklubb hver 14. dag gjennom hele året, i første omgang hos ti utvalgte klubber i Drammen.
  Målgruppen er 6-12-åringer (1-7 klasse). Det vil ikke være noen form for selektering. Både jenter og gutter er velkommen og tilbudet skal være gratis for alle barn.
  Satsingen på Godset-akademiet innebærer samtidig at Strømsgodset vil fase ut egne til for aldersgruppa 6-12 år og heller prioritere å bruke ressursene til å styrke aktivitetene i barnas nærmiljø. Godset-akademiet er et samarbeid mellom Strømsgodset, NFF Buskerud og lokale breddeklubber.

Samfunnsansvar

–  I stedet for å hente spillere i dette alderssegmentet inn til tiltak arrangert av Strømsgodset Toppfotball på Gulskogen, vil vi heller reise ut til lokalklubbene i deres hverdag og bidra med det vi kan for å være med å skape best mulig aktivitet i hver enkelt klubb. Vi har landet på at den viktigste delen av et barns idrettsliv alltid vil foregå i barnets nærmiljø. I stedet for å trekke barna ut av dette miljøet velger vi nå å hjelpe klubbene med å skape enda mer og bedre nærmiljøaktivitet. Hvis fotballkretsen, lokalklubbene og Strømsgodset sammen kan bidra til å skape sterke og gode miljøer fylt av god aktivitet i barnas nærmiljø, så tror vi det vil føre til mindre frafall og flere fotballglade barn som opplever mestring og utvikling i trygge omgivelser, sier leder for samfunnsansvar i Strømsgodset, Lage Sofienlund til godset.no.
  Sofienlund er arkitekten bak modellen og Drammensklubben mener Godset-akademiet er et samfunnstiltak mer enn et spillerutviklingstiltak, da målet primært er å styrke miljø og aktivitet i bydelene.
  Strømsgodset har tradisjon for engasjement for lokalsamfunnet. Godset-akademiet blir det fjerde samfunnsprosjektet i Strømsgodset. Fra før har de Blåtimen, Gatelaget og et samarbeid med Redd Barna.
  I 2018 vil Strømsgodset være ute på mellom 425 og 450 besøk i lokale barnehager, skoler og klubber.

– Laget for hele byen

– Strømsgodset ønsker å være hele byens lag. Vi ønsker å hjelpe til der den myldrende barnefotballaktiviteten faktisk skjer, nemlig ute i byens lokalklubber. Vi hyller Norges Fotballforbund og fotballkretsen for deres flotte arbeid med Kvalitetsklubbmodellen og Grasrottrenerkursing. Det at vi som toppklubb kan få bidra inn med å understøtte dette gode arbeidet tror vi vil kunne gi arbeidet i Drammensfotballen enda større slagkraft, sier Sofienlund engasjert videre til godset.no.
  – Vi i både tror og håper at vi gjennom denne modellen har funnet den ideelle måten at vi som toppklubb kan involvere oss i lokal barnefotball.
  Strømsgodset skal ansette en person på heltid for lede Godset-akademiet, med et team av trenerressurser fra klubben som vil rullere på å være med ut på besøk.

Grasrottrener-kurs

– Det geniale med Godset-akademiet er at øktene Strømsgodset kjører i hver enkelt lokalklubb vil fungere som Grasrottrener-kurs for lokale trenere. Det betyr i praksis at alle barnefotballtrenere vil få muligheten til å utdanne seg som grasrottrenere gjennom å delta som trenerkrefter rundt sine egne lag på sin egen hjemmebane, forteller Lage Sofienlund.
  Han understreker avslutningsvis:
  – Med dette på plass vil vi i Drammensfotballen ha et trekantsamarbeid mellom lokalklubber, krets og toppklubb gjennom hele barne- og ungdomsfotballen. Det vil være helt unikt og et potensielt kjempeløft for Drammensfotballen, sier Lage Sofienlund.

Godset-akademiet

• Gjennomføres i lokalklubb hver 14 dag gjennom hele året i tidsrommet 15.00-20.00.
  • Rulles ut i ti utvalgte klubber. Klubbene vi er i dialog med er Konnerud, Drammen Strong, Glassverket, Drafn, Fjell, Åssiden, Drammens Ballklubb, Strømsgodset IF, Skiold og Stoppen.
  • Trenerressurs fra Strømsgodset Toppfotball er sertifisert kursveileder i regi av NFF.
  • Foreldretrenere og ungdomstrenerw i lokalklubb bidrar som medtrenere på øktene. Deltakelse som medtrener gjennom 1 år i Godset-akademiet vil gi sertifisering som Grasrot-trener.
  • Målgruppen er alle 1-7 klassinger (6-12 år). Alle barn er velkommen. Det er ingen selektering. Tilbudet er gratis.
  • I løpet av ett år vil vi nå ut til 3000 spillere og 600 trenere og vi vil gjennomføre opp mot 250 enkeltstående tiltak.