Spillerutvikling
ROLLETRENING: Les Håkon Grøttlands fagartikkel om rolletrening for spisser og midtstoppere. Foto: IVAR THORESEN
Reidar Schjei

Bakgrunn:
Skal Norge igjen bli internasjonalt konkurransedyktige på herresiden, og fortsette å være det samme på kvinnesiden, så må vi ha et kvalitetsløft innenfor en rekke parametere sier Håkon Grøtland.  Det mest sentrale; mange nok miljøer må lenge nok tilby gode nok treningshverdager for våre unge håpefulle. I dette perspektivet er det godt å se at det er en stor vilje til forbedring og at det jobbes hardt og godt der ute. Både i bredde og topp.

Storsatsning på kunstgressbaner, fokus på smålagsspill og «possesion»-inspirasjon fra det store utland har bidratt til at vi nå utvikler spillere som i deler av det offensive spillet holder et svært høyt nivå. Spesielt har vi mange kreative og lekne midtbanespillere. Aldri før har vi hatt så mange gode spillere med «øyne i nakken», silketouch og en evne til å forutse - utføre. Slike spillere alene er imidlertid ikke nok til å skaffe oss stolte øyeblikk. En av de viktigste utfordringene vi snarlig må løse er å utvikle et større mangold av roller og typer. Vi vinner ikke nok fotballkamper i fremtiden hvis vi ikke får frem flere spillere med ulike egenskaper. Vi trenger Stopperne. Og vi trenger målscorerne fremhever Grøtland.

Fotballforbundet og kretsene har også vært for lite bevisste på å identifisere ulike typer egenskaper i vår spillerutviklingsmodell. Vi har for lett blitt blendet av den tekniske midtbanespilleren, og dette har gått på bekostning av grovarbeideren som elsker å bryte foran og duellere, spissen som kanskje ikke gjør så mye av seg, men som er klinisk i avslutningsøyeblikket osv. Erkjennelsen av dette har gjort at vi nå har en tydeligere plan for spillerlogistikk i Landslagsskolen. Fra nå av skal alle kretslag bestå av f. eks like mange midtstoppere (som spiller midtstopper i hverdagen) som midtbanespillere.

Resten av artikkelen tar for seg blant annet:
1: Rolledifferensiering:
2: Mer fellestrening på kampavgjørende situasjoner:
3: Detaljbeskrivelse av roller

Her kan dere lese hele artikkelen

Rollebeskrivelsene er utarbeidet av et team på Ullevaal bestående av blant annet landslagstrenerne. I forbindelse med stopper og spiss beskrivelsene har særlig Erland Johnsen og Geir Frigård vært sentrale. Målgruppa for beskrivelsene og metodikken er spillere i alderen 12 +.
  – Vi har tatt utgangspunkt at det for hver rolle kreves en spesiell ekspertise innenfor noen spesielle situasjoner. Vi kaller det nøkkelsituasjoner. Disse situasjonene beskrives sammen med læringsmomenter. Deretter presenteres tre animerte (video) øvelser til hver situasjon, skriver Grøttland.