Spillerutvikling
UNGE LOVENDE: Foran fra venstre: Keeper Bjarne Dahlen Granrud (født 1998), Emil Ås Finberg (1998), Even Skogsrud (2000). Bak fra venstre: Jovi Gulbrandsen (2000), Lars Klaveness (2001), Henrik Carlsson (1998), Peder Magnus Norman (1999), Kristian K. Eggen (1998). Ikke ti lstede: August Engen Solberg (2000). Sju av disse gikk også på FFO. Alle gutta har spilt kamper på A-laget i vinter. Emil (syk) som ikke spilte mot Gjøvik-Lyn. I tillegg spilte Remi Svindland (1997), Vetle Mobekk (1997), Elmahdi Bellchen, Peder Nersveen, Håkon Rønes og keeper Vegar Berntsen mot Gjøvik-Lyn. Foto: PRIVAT

– Vi har med oss visjonen om «Topp – bredde – miljø» hele veien. Vi er blitt flinkere til å bruke den bevisst, til å sørge for at alt vi gjør henger sammen. For å skape toppen må vi ha bredden – og miljøet binder det hele i hop, sier Anders Bronken, som leder klubbens fotballakademi.
  Nylig vant Elverum 5-0 over Gjøvik-Lyn i en treningskamp – med én guttespiller og åtte juniorspillere på banen i løpet av kampen, tre av dem A-lagsdebutanter.

Snart ti år

Det som skjer i Elverum – der mye tyder på at klubben lykkes veldig godt med å finne miksen mellom gode, egenutviklede spillere og eksterne spillere i rett antall med god nok kvalitet – ligner mye på en solskinnshistorie.
  Og det er en konsekvens av et arbeid som startet for minst ti år siden, som er gjort så godt, og som er så bredt, solid forankret og fundamentert i klubbkulturen at det er all grunn til å spå mange solskinnsdager framover også.
  Spesielt om Elverum lykkes med satsingen i comeback-sesongen og får plantet beina godt og solid i OBOS-ligaen.
  Det arbeidet som startet med Reidar Schjei og etableringen av klubbens fotballakademi og FFO i 2008, er brakt videre av Anders Bronken og etter hvert en stor og solid stab av gode fagfolk i barne- og ungdomsfotballen i hele klubben.

Treenigheten

– Mange av de unge som banker på døra til A-laget nå har vært gjennom hele systemet, ikke minst fotballfritidsordningen (FFO), der vi har høy trenertetthet og følgelig gode oppfølgingsmuligheter, sier Anders Bronken.
  Han trekker fram samarbeidet med Høgskolen i Hedmark og bachelorstudentene på idrett med fordypning i trenerrollen som helt avgjørende. Det gjør at Elverum til en hver tid har med seg rundt 25 høgskolestudenter som trenere i barne- og ungdomsfotballen, i tillegg til klubbens egne trenere.
  – Jeg tror treenigheten mellom de gode trenerne vi sjøl har, studentens bidrag og foreldrene som gjør en viktig jobb i ulike støttefunksjoner, er helt avgjørende for at vi lykkes, fortsetter Bronken.
  – Det er slik vi klarer å opprettholde bredden, utvikle toppene og beholde det gode miljøet.

Akademiklassifisering

Anders Bronken kommer mer eller mindre direkte fra toppfotballens samling på La Manga, der han blant annet fikk inngående informasjon og presentasjon av akademiklassifiseringen som Norsk Toppfotball gjennom Toppfotballsenteret nå ruller ut for landets toppklubber.
  – Gull verdt for oss og en mulighet til å komme enda tettere på prosessene i toppfotballen og bli enda flinkere, sier en forventningsfull Bronken – vel vitende om at Elverum har et fundament som mange av konkurrentene i toppklubbene garantert misunner dem.
  For eksempel 1130 spillere i barne- og ungdomsfotballen, god kontinuitet og høy faglig kompetanse på trenerappratet, en dyktig spillerutvikler i Hans Olav Kjeljebakken – og Stian Aasen inn som trenerutvikler i 30% stilling foran denne sesongen.
  Alt sammen bygd opp og utviklet med et øye til visjonen «Topp – bredde – miljø».
  For et par-tre år siden hadde Elverum for eksempel fem G16-lag.
  – Vi differensierer veldig i ungdomsfotballen vi, men alle på samme alder trener samtidig på samme sted. Veldig mange i systemet er opptatt av identiteten vår. Vi har voldsom bredde og det skal vi fortsatt ha. Det er der grunnlaget for å skape toppene legges, og med visjonen solid forankret i hele organisasjonen er det heller ikke farlig å skru til litt ekstra på ordet topp – og her setter A-laget standarden som det å strekke seg etter, sier Anders Bronken.
  Han roser A-lagstrener Tore Fossum for å se potensialet i klubbens egne unge spillere, og for å slippe dem til når anledningene byr seg og det ligger til rette for det.
  I tillegg jobber Elverum med et planverk og en skoleringsplan som nå skal implementeres i organisasjonen for å gjøre dem enda bedre rustet til ikke bare å avlegge toppfotballen en kort visitt – men kunne bli der.