VIKTIG: Heidi Støre leder kvinnefotballen i NFF og mener prosjektet og verktøyet «Toppklubbstandard» er viktig for utvikling av toppfotballen på kvinnesiden i Norge. Foto: DIGITALSPORT

NFF beskriver situasjonen som utfordrende i form av at flere av klubborganisasjonene i de to øverste divisjonene på kvinnesiden er skjøre. Dette begrenser nødvendig sportslig utvikling, og er mer utfordrende i 1. divisjon enn i Toppserien.
  «Toppklubbstandard» er etablert for å gjøre noe med dette – først som et prosjekt, så med tanke på innfasing som en del av ordinær drift fra og med 2020.

Godt verktøy

– Vårt mål er å gjøre verktøyet så bra, at klubbene ikke kan unngå å begynne å bruke det, sier Heidi Støre, leder kvinnefotball, i Norges Fotballforbund, til fotball.no.
  Hun forteller at Toppklubbstandard ikke blir et krav på linje med klubblisensen. Det vil heller være et verktøy for å oppfylle lisenskravene.
  Målet er å utvikle og implementere et utviklingsverktøy, som setter standarder for hvordan en toppklubb på kvinnesiden skal driftes og utvikles videre på utvalgte områder.

Tre områder

Tre fagområder inngår i utviklingstrappen, med utgangspunkt i kriteriene for klubblisens kvinner, og basert på erfaringer med Kvalitetsklubb-prosjektet.
  Følgende områder er i fokus:

• Sport.
  • Organisasjon.
  • Kommersialisering - marked / kommunikasjon.

– To av toppklubbene starter som piloter på prosjektet. Dette er for at vi skal få høstet erfaring, og justert nødvendig så tidlig som mulig. Konseptet skal ikke bare fungere som et utviklingsverktøy. Det skal også bidra til å bevisstgjøre på hva som må være på plass for en toppklubb i fremtiden, sier Heidi Støre til fotball.no.