YPPERSTE NIVÅ: Vil vi noen gang se en norsk spiller være med å vinne finalen i Champions League igjen? Her vårens vinner, Real Madrid med pokalen. FOTO: DIGITALSPORT
Teddy Moen
Daglig leder Norsk Fotballtrenerforening

Viggo Strømme er sportssjef på NTG Fotball Bærum, og gjennom denne rollen er han tett på arbeidet i norsk spiller- og talentutvikling. I tillegg er han nestleder i Lyn Fotball og spiller oldboys spiller for Frigg. Han er også en av dem som kan mest om argentinsk fotball i Norge, en av verdens virkelige fotballstormakter.

- Det må nok sterkere lut til enn å fokusere på å utvikle flere grasrottrenere og telle opp flere kvalitetsklubber om norsk fotball skal heves. Dessuten må tilstanden og resultatene i norsk fotball bli ett felles anliggende. Alle aktører i norsk fotball må erkjenne og forstå at vi sammen er medansvarlige for sluttproduktet. Vi må dra i samme enden av tauet.

Viggo Strømme er opptatt av å formidle at samarbeid fungerer bedre enn polarisering.

- Vi trenger yngre landslag som regelmessig deltar i sluttspill, vi trenger eliteserielag som kvalifiserer seg regelmessig til Europa League og Champions League, og vi trenger spillere som er kvalifisert for de beste ligaene i Europa. I vårt system ved NTG Fotball i Bærum har vi hvert år 18-20 aldersbestemte landslagsspillere, så vi er helt klart også ansvarlige.

De store blir større

Han mener veien frem til at norske klubber kan konkurrere med gigantene som kjøper Neymar Jr., Mbappe og Dembelè er meget lang. For å illustrere dette, har Strømme valg å ta frem en artikkel fra den spanske sportsavisen MARCA. De har plukket ut førsteelleveren hos 16 lag fra de fem største ligaene: Spania (Real Madrid, Atletico Madrid, Barcelona og Sevilla), England (Manchester City, Manchester United, Tottenham, Chelsea og Liverpool), Tyskland (Bayern München og Borussia Dortmund), Frankrike (PSG og fyrstedømmet Monaco) og Italia (Juventus, Roma og Napoli).

- Jeg tok meg friheten til å gå gjennom alle lagene og spillerne for å se etter noen interessante funn. Med utviklingsbrillene på er det spennende å finne ut hvor disse spillerne faktisk kommer fra. Til sammen representerer disse 176 spillerne (16 klubber x 11 spillere) 37 land og fem av sju verdensdeler (minus Antarktis og Oseania).

CL stort bilde

En spiller: Ukraina, USA, Sveits, Armenia, Østerrike, Albania, Costa Rica, Slovenia, Algerie, Chile, Ecuador, Slovakia, Kamerun, Nigeria, Egypt, Sør-Korea og Elfenbenskysten

To spillere: Bosnia, Hellas, Senegal, Serbia, Montenegro og Danmark

Tre spillere: Polen, Colombia, Uruguay og Portugal

Det er nesten ikke spillere fra verdensdelene Asia (en fra Sør Korea), Afrika (syv) og EM-vinneren Portugal har kun tre.

- Spania har flest spillere fulgt av Frankrike, Brasil, Belgia og Argentina. Dessverre er det ingen spillere fra Norge på denne eksklusive lista. Men, det er heller ikke spillere fra Island, Sverige eller Finland. Ei heller fra Aserbajdsjan, San Marino, Nord-Irland eller Tsjekkia som er i Norges VM-kvalifiseringspulje sammen med Tyskland.

Viggo Strømme poengterer at disse spillerne får et enormt konkurransefortrinn på de som ikke får delta. De konkurrerer ukentlig med de beste lagene i de beste ligaene og de får ekstra tøffe kamper i Champions League.

Konkurransefortrinn

- Selv om de store fotball-landene og ligaene ser ut til å dra fra de andre landene, ser vi likevel at mindre nasjoner kan konkurrere innimellom på landslag og klubblag nivå. Luxemburg holdt Frankrike til uavgjort i Paris denne uka. Norsk fotball må heve kvaliteten på en rekke områder for å utvikle spillere innenfor den aktuelle kampmodellen med bedre spillforståelse, teknikk, fysikk og mentalitet.

Strømme applauderer mye av det tankegodset som nå implementeres i norske toppklubbers utviklingsarenaer gjennom akademiklassifiseringen.  Han mener det er riktig vei å gå.

- Norsk fotball, oss selv ved NTG Fotball i Bærum inkludert må jobbe beinhardt og med høy kvalitet i treningsprosessen hver dag fremover med spillere fra seks til 21 år. Kvalitet betyr her å følge, måle og utvikle hver enkelt spiller ved hjelp av analyser og øvelser/situasjoner som bygger på forskning og vitenskapelig kunnskap.

Han presiserer nødvendigheten at det MÅ utvikles gode modeller og programmer for fysisk trening i fotball for hele verdikjeden fra 6-36 år med utgangspunkt i hvordan spillet ser ut i morgen og i 2022. Dette må klubbene ha hjelp til da kompetansen ofte ikke er stor nok i klubbene. Her savner han bidrag fra NFF.

- Det må utvikles en felles konkurransedyktig metode tilpasset norske forhold. Landslagsskolen er et godt instrument, men det er i klubbene utviklingen skjer. Klubbene trenger faglig hjelp også i denne prosessen.

Konkurransestrukturen

Han mener også norsk fotball må forbedre konkurransestrukturen i alle ledd fra barnefotball til seniorfotball i et system hvor de beste møter de beste oftest mulig. Nivåinndelingen fungerer ikke godt nok i praksis og i Oslo Fotballkrets for eksempel er det fire 1. divisjonsavdelinger for G14 år. Det er over 40 lag. Da blir ikke konkurransen god nok.

- Vi må utdanne flere trenere på høyt nivå og med spesialkompetanse til å trene unge spillere med rett aldersrelatert trening. Unge spillere må få kompetente og godt skolerte trenere fra første spark på ballen.

Strømme mener at man må se på barnefotballmodellen her hjemme. Foreldre er en kjemperessurs, men som regel trenger de mer hjelp fra klubbene i form av skolering.

- De beste spillerne må trene med de beste, spille mot de beste og ha de beste trenerne. Dette kan gjøres med differensiering, ikke nødvendigvis selektering.

Å kunne prioritere utviklingsarbeidet enda bedre, mener Strømme er en nødvendighet. Mer ressurser må settes inn for å ruste opp akademiene til å være konkurransedyktige med det man ser hos andre gode klubber i konkurrerende nasjoner.

- Til slutt og kanskje viktigst må vi kanskje lære barna og ungdommen å spille med kniven mellom tennene. Den symbolske setningen er ikke min. Det ble hørt av trener Francisco Maturana si til Diego 'El Cholo' Simeone da han var Atlético de Madrid-spiller. I Argentina spilles det fotball som det leves, og det er med kniven i munnen. Det tipper jeg også de gjør i bakgatene i Marseille.

- Skal jeg driste meg på å spå vinneren av Champions League finalen som spilles på Olympiastadion i Kiev, Ukraina 26.mai neste år, velger jeg et lag bestående av noen spanjoler, noen franskmenn, et par brasilianere og en argentiner eller to. Da er det noen få lag som skiller seg ut. Vi må ikke bli overrasket om vinneren er et av de aller mest kjente lagene, som for øvrig er de som også har mest penger.

Les også - Vi er en fotballnasjon som rett og slett blir fraløpt.