PÅ BEINA IGJEN: Rolf Aage Børresen, Teddy Moen og Geson Gunnarsson heier på Håkan Sandberg og Stefan Lundin, som nå leder arbeidet med re-eatbleringen av den svenske trenerforeningen. Foto: Privat

Målsettingen er å få på plass 1 000 medlemmer dette året, samt å bygge en slagkraftig organiasjon som kan være til stede og støtte fotballtrenere i Sverige.
  Stefan Lundin og Håkon Sandberg var på plass under det årlige VFF-symposiet i Skøvde i helgen, hvor de hadde en egen stand på seminaret som samlet over 500 fotballtrenere. De fikk også anledning til å treffe daglig leder Teddy Moen, PR-mann Ronny Geson Gunnarsson og Rolf Åge Børresen fra NFT-administrasjon og snakke om mulighetene for et nærmere samarbeid mellom NFT og SFT fremover.

Den «nye» Svenska Tränarföreningen gjennomførte et ekstraordinært ærsmøte 18. novemnber 2019. I det nye styret ble Stefan Lundin valgt som leder, Håkan Sandberg som  daglig leder, og følgende som styremedlemmer:

• Mikael Lindgren (Västergötlands FF og ansvarlig for VFF-symposiet)
  • Carola Söberg ( G17-trener i Örebro SK),
  • Robert Vilahamn (assistenttrener i BK Häcken)
  • Peter Kisfaludy (fra IF Brommapojkarna)
  • Caroline Sjöblom (trener i AIK och Stockholms FF)
  • Kalle Flygar (mangeårig tidligere leder i foreningen)

90 nye medlemmer rekruttert

Under dagene i Skøvde lyktes Stefan Lundin og Co å rekruttere over 90 nye medlemmer til SFT.
  – Vi vet at det finnes en stor interesse blant trenere i Sverige for vårt arbeid. Vi skal bygge en digital plattform for trenere uansett nivå og være  en god kraft i utviklingen. Vi ønsker også å være en viktig del i trenernes etterutdanning og vi kommer naturligvis til å representere medlemmenes rettigheter vid ansettelser, forteller Stefan Lundin.
  Han er genuint opptatt av den jobben som må gjøres, og anser at tiden er inne for å  gi tilbake til miljøet han har vært en del av gjennom en rekke tiår som trener i en rekke land. Også i Norge, hvor han var hovedtrener i Moss FK som i 1988 tok 4. plass i 1. divisjon og spilte semifinalen i NM. I 2018 gikk han av som sportdirektør i Svensk Elitfotboll (SEF).

Den nye daglige lederen, Håkan Sandberg, er kanskje mest kjent  som IFK Göteborg-spiller på 80-tallet da de var Nordens ledende klubb og vant UEFA-cupen i 1982. Men han har også bakgrunn som hovedtrener for Tromsø IL i 1997-98 og Fredrikstad FK i 1999-2000. I tillegg har han vært spilleragent.

Viktig for fotballtrenere i Sverige

Daglig leder Teddy Moen synes det er fantastisk at to så erfarne fotballtrenere og profiler i svensk fotball nå velger å vie tid og engasjement for å gjenoppbygge trenerforeningen i Sverige.
  – Vi vet at det vil kreve mye innsats og tid for at STF igjen skal bli en slagkraftig organisasjon med gjennomslagskraft i svensk fotball. Men med Stefan og Håkan ved roret har man to respekterte fotballtrenere som fotbaltrenermiljøet vil lytte til. Norsk Fotballtrenerforening heier på dem og vil ønske å hjelpe til om det er ønskelig.

Da NFT ble etablert tilbake i 1986 var det nettopp SFT og deres leder den gang, Janne Sjöström, som ga hjelp og råd til Anders Fægri (den gang NFT-leder og nå æresmedlem)  i prosessen med å etablere en egen trenerforening i norsk fotball. I dag har NFT over 3 000 medlemmer og er storebror i Norden.
  – Fotballtrenere i Sverige behøver en sterk trenerforening. Som i norsk fotball trenger trenere inspirasjon, hjelp og støtte. Utviklingen i Sverige har vært foruroligene de senere år, hvor antallet trenere som får sparken i Allsvenskan er skremmende. Min hypotese er at denne negative utviklingen har eskalert fordi man svensk toppfotball ikke har hatt en «vaktbikkje» som en trenerforening er og blir i fotballkulturen, mener Teddy Moen.