NY JOBB: Tor Asle Kleveland (til høyre), her sammen med Vålerenga-trener Ronny Deila, starter 1. august i nyopprettet utviklingsstilling i samarbeid mellom Rosenborg og NFF Trøndelag. Foto: Privat

Den nye 100%-stillingen er en del av strategien for å styrke samspillet mellom fotballkretsen og Rosenborg Ballklub, og styrke arbeidet rundt den trønderske utviklingsmodellen – gjennom samarbeidet mellom toppklubb, krets og breddeklubber.
  Bakgrunnen for stillingen er også knyttet til et ønske fra NFF Trøndelag om å styrke egen oppfølging kvalitetsklubber, både eksisterende kvalitetsklubber og prosessklubber.
  Gjennom dette unike samarbeidet ønsker RBK og NFF Trøndelag også å bidra til at man på nasjonalt nivå får referanser og kunnskap knyttet til hvordan et strukturert og strategisk utviklingsarbeid kan settes opp i et bestemt område.

50-50

Det er Rosenborg som formelt blir arbeidsgiver for Tor Asle Kleveland i den nye stillingen, men både arbeidstid og lønnskostnader deles likt mellom NFF Trøndelag og RBK.
  50% av jobben skal være knyttet til oppgaver for Rosenborg – med fokus på kartlegging av unge spillere fra 12 år, og et spisset fokus inn mot spillere på kretslagsnivå. Arbeidsoppgavene inkluderer også oppfølging av klubb, spillere og foresatte på de spillerne som RBK identifiserer som mest aktuelle med tanke på rekruttering til klubben.
  – Rosenborg ønsker at jeg skal være delaktig i at klubben oppnår best mulig akademiklassifisering. Vi ønsker å være sterk på akademibiten, og der må vi få gjort en jobb. Jeg mener også at Rosenborg må være i førersetet når det gjelder individuelle, tekniske og taktiske ferdigheter, sier Kleveland til Adressa i forbindelse med at han er klar for ny jobb.
  Den andre halve jobben skal gjøres for NFF Trøndelag med fokus på Kvalitetsklubb, og da spesielt oppfølging, skolering og utvikling av treneransvarlige i Kvalitetsklubbene, samt kvalitetssikring av sportsplaner og arbeidet med sportsplanene i klubber som er i prosess for å bli Kvalitetsklubber.

Erfaren fotballperson

Gjennom Tor Asle Kleveland har RBK og NFF Trøndelag fått en erfaren fotballperson med seg på laget.
  Kleveland er mangeårig topptrener i både fotball og håndball. Han har vært sportslig leder og treneransvarlig i Byåsen, og har vært sentral i det sportslige utviklingsarbeidet i Trondheimsklubben på veien mot å bli Kvalitetsklubb. Tor Asle Kleveland har også bidratt i mange år som kursveileder i forbindelse med trenerutdanning i regi NFF Trøndelag.
  Han har også bred og allsidig yrkeserfaring fra media, blant annet som sportsjournalist i både VG og Adresseavisen.
  – Jeg skal bruke enda mer tid på fotball fra morgen til kveld, sier Tor Asle Kleveland videre til Adressa.
  Den nye jobben er en prosjektstilling med varighet ut 2019.