EN EKTE FOTBALLVENN: Per Ravn Omdal er raus og varm mann, som alltid har tid og oppmerksomhet for andre. Her under sommerens Norway Cup hvor en fotballtrener fra Hemsedal får noen trøstende ord etter en kamp laget hans har tapt. Foto: TEDDY MOEN

Daglig leder i NFT, Teddy Moen, kan ikke få fullrost Per Ravn Omdal nok.
  – En rekke reformer som blant annet fremdriften av kvinnefotballen og satsingen på kunstgressbaner i norsk fotball, ville ikke vært mulig i det formatet som vi nå ser i dag, om det ikke var for en fremragende leder og politiker som Per Ravn Omdal, sier Moen.

God støttespiller

Han legger til at Trenerforeningen er stolt over å ha Per som medlem av foreningen, og at han er en god støttespiller for NFT på flere prosjekter.
  – Lederen Per Ravn Omdal har nok skygget litt for det faktum at han også har mange år bak seg som fotballtrener på ulike nivåer, riktignok med en rekke «gjesteopptredener» på sidelinjen i nyere tid. Han var blant annet Norges yngste C-trener (tilsvarende UEFA B-lisens) i en alder av 18 år tilbake i 1966.

Klubber som trener

• 1977                   Grorud IL
  • 1978                   Storhamar IL
  • 1980                   Grei
  • 1980-1990          Fossum IF

Hjerte for svake grupper

I likhet med NFT, er Per Ravn Omdal også engasjert i arbeidet som MYSA gjør i Mathare-slummen i Kenya. Han har besøkt MYSA og er imponert over hva organisasjonen får til.
  – Helt siden 1990, da MYSA første gang kom til Norway Cup, har jeg hatt ett forhold til dem. Deres visjon, filosofi og strategier for å bruke fotball som ett verktøy for å gi barn og unge håp i en vanskelig verden, kan jeg ikke få fullrost, sier Ravn Omdal selv om det.
  De siste årene har hans hjertebarn vært ett prosjekt som handler om å bygge fotballbaner i Syria.
  – Foreningen skal finansiere bygging, vedlikehold og drift i samarbeid med myndighetene i Kobanê. På sikt håper vi å kunne utdanne aktivitetsledere. Midlene som samles inn, skal uavkortet brukes til å realisere formålet, forteller Per.

En fantastisk mann

Teddy Moen er imponert over det store engasjementet Per Ravn Omdal utviser for fotball, og mener at mange har mye å lære av ham.
  – Hans kjærlighet til fotballen og menneskene i sporten vår er forbilledlig. Man blir glad av å være sammen med Per, fordi han alltid deler av sin kunnskap og erfaring. Aldri har han behov for å fremheve seg selv. Hans tilstedeværelse er enorm, og slik sett bør han være ett viktig forbilde for andre ledere, trenere og aktive.
  Norsk Fotballtrenerforening benytter anledningen til å gratulere Per Ravn Omdal med 70 år – søndag 20. august 2017.

Utmerkelser

• 1985      Æresmedlem i Fotballens venner
  • 1992      NIFs hederstegn
  • 1996      Gullmerket NFF