-- annonse --
Nyheter
CELEBERT BESØK: Tidligere landslagssjef Per-Mathias Høgmo var innom å bivånet trenerkurset til TIKI TAKA Fotballakademi på Jeløya 4.-5. juli. Her sammen med Jarle Toften, Albert Puig og Rune Mikkelsen. FOTO: Privat
Teddy Moen
Teddy Moen
Daglig leder Norsk Fotballtrenerforening

918 85 123

«Rondo (firkant) er ikke bare en slapp oppvarmingsøvelse, det er hele spillet», sier Alfred Puig, tidligere trener og akademidirektør i Barcelona. Undertegnede sammen med rundt 70 andre deltagere, får gjennom to dager åpent øynene for Barcelona-prinsipper i trenings og utviklings arbeide. Gjennom teori, med Barcelonas og Alfred Puigs, grunntanker og filosofi omkring utvikling av fotballspillere. Og ikke minst på feltet.

Alfred Puig er en fagmann.  Han kan sitt håndverk til fingerspissen. På feltet ser og hører vi en svært dedikert og engasjert trener som vet hva han vil. Spillerne uansett nivå, får en rask nivåheving i hans nærvær og ved hans tilstedeværelse. Fotball dreier seg om det samme uansett om det er i Barcelona eller hos Sprint Jeløy, kvaliteten på treneren.

Fra skepsis til fascinasjon

Til tross for gode tilbakemeldinger på kurset tidligere, møtte jeg første dag utstyrt med en god porsjon skepsis. Etter å ha fulgt primusmotor, Tiki-Taka-mannen Rune Mikkelsen, på Facebook og Fotballtreneren.no, ante det meg at han er enda en urealistisk fotballgærning. Den Rune jeg møtte var en hyggelig og svært dedikert fotballmann. Litt gal tror jeg kanskje han er, på en bra måte. Han har et sterkt ønske om å utvikle norsk fotball. Hvorfor da ikke lære av de beste i verden?

Jeg var også skeptisk til Albert Puigs motivasjon til kurset. Skepsisen forsvant som dugg for solen. En svært dyktig fotballmann og pedagog, åpen for spørsmål, viste gjennom to dager at fotball ikke trenger være så komplisert. Det dreier seg om å ha en plan og følge den. Det blei aldri hevdet at måten ting gjøres på i Barcelona er den eneste riktige metode. Samtidig, mente Alfred Puig, at planen de hadde lagt i Barca ikke var så verst.

Inn i Barcas drømmeverden

Messi 2017Lionel Messi er på mange måter ett fullverdig produkt av Barca-Skolen. Foto: Digitalsport

Alfred Puig tok oss i teoridelene inn i flere aspekter av Barcelona. Vi startet kurset med å se en «skrytevideo» av Barcelona, med en beskjed om at vi ville se den igjen i slutten av kurset. Jeg kan bare kort oppsummere noen av de teoretiske temaene vi var innom. Alle prinsipper følges likt fra de yngste til de eldste.

Spillestil: tanken og målet er å dominere kampene, hvor angrepsspillet definerer det defensive spillet. Når ballen erobres, tas det ut dybde for å skape rom. Når ballen mistes, så skyves det frem for å gjøre rommene mindre og derav muliggjøre hurtig gjenvinning for å nevne noe.

Treningshverdag og metodikk: treningene er delt opp i 3. Min oversettelse av det er, oppvarming, kamplike deløvelser hvor blant annet Rondo er viktig del og spill.

Utvikling av spillere og egenskapene disse må besitte: Det er fascinerende å høre om drømmeverden i Barcelona, fra han som har vært med på skape flere verdensstjerner på fotballbanen. Hvordan man får jobbe med de beste, og hvordan alt til enhver tid perfeksjoneres i alle ledd.

Kurset og Alfred Puigs beskrivelse av hvordan det jobbes i Barcelona høres ut som en drøm, til tross for at det ligger mye hardt arbeid bak det.

Det hele fortoner seg som en treners drøm. Hvor fantastisk det må være og jobbe med de beste ungdommene som finnes i verden.

Fra bra til suverent

Den teoretiske delen var bra, men jeg satt og verket etter å se det som blei sagt i praksis. Kunne Alfred Puig virkelig gjennomføre Rondos og annet Barcaway, med norske objekter?

 Vel svaret er et klart og tydelig, JA. Han kjørte først en øvelse for å se nivået på spillerne. Han var konsekvent på at spillerne skulle få opp blikket, kroppsstilling og valg. På få minutter blei nivået økt betraktelig, spillerne fanget raskt opp hva Alfred Puig mente. Hans pedagogiske evner, tross språkutfordringer, var imponerende. Han brukte berøringskontroll for å få spillere til å slappe av og fokusere. Han var rå på å komme med positiv forsterkning på riktige valg, uansett om de ble gjennomført dårlig. Det var hele tiden en tydelig plan i hva han ønsket, gjennom måten han veiledet spillerne. Og kanskje til manges overraskelse, han var veldig gjennombruddsorientert i tankegangen sin. Hvis spillere prøvde å være fancy med finter og dårlige mottak, var han på dem med en gang og korrigerte, det var ikke effektivt nok. Han ønsket å perfeksjonere det enkle.

Det beste eksemplet kom nok i firkant spill 4 mot 2 dag to i ekstra kurset med barn. Her var det 6 stykker anslagsvis i alder 9 – 12. De gikk fra 2-3 pasninger sammenhengende til over 20 pasninger, på 5-10 minutter. Det var Tiki-Taka.  Alt gjennom de samme enkle prinsippene fra dagen før. Løft blikket, riktig kroppsstilling og valg. Objektene blei trygget og roet ned, jo mer spillerne slappet av og fulgte Alfreds instruksjoner, fant de selv ut hvordan effektivt håndtere 4 mot 2.

På kvelden dag to valgte Rune og Alfred, en teoretisk avslutning av kurset fremfor praksis. Det blei vanskelig å få frem gode bilder i spillesekvensen. Rune Mikkelsen var og tydelig på hans eget ståsted ifht norsk fotball. Dette gjorde at det kom mange gode og spennende spørsmål til Alfred Puig. 

I avslutningen av kurset fikk vi se «skrytevideoen» av Barca igjen, for min del så jeg den med helt andre øyne. Forståelsen mellom det som gjøres på trening, og det som skjer i kamp blei klokkeklar.

Den pedagogiske dimensjon i fotballen, er og blir en bærebjelke uansett nivå i fotballen. Dette viser Alfred Puig til gangs. Han kommer ikke med noe revolusjonerende vi ikke vet fra før. Han viser at potensiale av kombinasjonen av sterk fotbalfaglighet, sammen med praktiske pedagogiske evner gir resultater. Resultatet av Alfred Puigs tankegang og gjennomføring taler for seg, når en ser nivået på spillerne som blei produsert i Barcelona i hans tid som trener og akademidirektør.

I vår hverdag som trenere her til lands, kan vi forenkle vår hverdag betraktelig. Gjennom å følge prinsippene som Alfred Puig snakker om. Vil vi kunne øke fotballferdighetene på alle nivåer i norsk fotball.

Et kurs for alle

Dette er et kurs for alle - fra foreldretrenere til elitetrenere. Det er de samme prinsippene som gjelder hele veien. De fleste vil sikkert syntes det er artig å høre om hva som skjer i en av verdens beste fotballklubber. Men det er det som skjer på feltet, som er indrefileten i kurset. Kanskje spesielt for foreldretrenere og andre som trener aldersbestemte lag.  Her får en demonstrert hvordan lage trening på høyt nivå, ved å følge opp enkle prinsipper. Og en vil få treninger hvor alle spillerne får mange touch på ballen. Jeg skulle ønsket meg et helt eget kurs med fokus på barn fra 6-12.

Uansett nivå på trenerne som er tilstede så bør budskapet være klart. Ved å ha en tydelig plan som gjennomføres, og perfeksjonering av denne, kommer resultatene i form av økte fotballferdigheter på alle plan. Dette tror jeg er det mest overførbare fra Barcelona til Sprint/Jeløy og resten av norsk fotball.

Jeg stilte noe spørsmål til toppspillerutvikler Bård Homstøl fra Odd Ballklubb, en av Norges beste klubber på utvikling av unge spillere.

- Hva fikk du ut av kurset?

- En god innføring i Barca`s spillerutviklingsfilosofi og metodikk. Barca er klubben som har produsert flest spiller til topp 5 ligaene i verden og det å få en innføring direkte fra Albert Puigs som har vært trener og akademi direktør i Barca i mange år gjorde kurset og dagene ekstra interessante. Informasjonen som formidles på kurset kommer direkte fra kilden og er metodisk godt bygget opp i teori og praksis. Dette bidrar til at det er enkelt å forstå de grunnleggende prinsippene og ideene i spillerutviklingskonseptet.

- Hva var Albert Puigs budskap?

Opplevde et tydelig budskap på viktigheten av systematikk og spesifisitet i spillerutviklingsarbeid. Han presenterer en klar metodikk basert på prinsipper der hovedfokuset er på viktigheten av å stimulere til gode valg i en rollespesifikk setting nært knyttet til spillestil og kampdimensjonen. I denne prosessen ligger det en tilnærmet hierarkisk oppbygging av en rekke momenter, som for eksempel blikket opp, kroppsstilling og motsatte bevegelser, for å fasilitere prosessen.

- På hvilke måte kan kursets innhold omsettes i en norsk treningshverdag og evt. hvordan?

- Budskapet og innholdet i kurset kan omsettes på alle nivåer.  Det gjelder alt fra hvordan vi forstår fotball og fotballens natur til hvordan vi metodisk kan jobbe for å effektivisere arbeidet og coachingen med spillere i alle aldere. Å spille som Barca trenger ikke å passe for alle, men å ha et bevist forhold til en spillestil og en metodisk tilnærming som er basert på den valgte spillestilen bør være noe alle streve etter å hele tiden videreutvikle og forbedre.

Kommentarer (0)

There are no comments posted here yet
-- annonse --