EN AV FÅ: Margunn Haugenes har trent tre klubber i Toppserien, men er en av få kvinnelige topptrenere. Foto: DIGITALSPORT

– Ulike særforbund har iverksatt ulike tiltak. De varierer veldig - noen har egne trenerkurs, noen sørger for å redusere kostnader rundt det å virke som trener, noen sørger for særlig tilrettelegging, andre henvender seg til tidligere utøvere, sier rådgiver for verdiarbeid i Norges Idrettsforbund, Håvard Øvregård, til VG.

Mer respektert nå

En av fortsatt relativt få kvinnelige topptrenere er Trenerforeningens styremedlem og Medkila-trener Margunn Haugenes – som tidligere også har trent både Amazon Grimstad og Urædd i Toppserien.
  Hun sier til VG at hun føler seg mer respektert som kvinnelig trener nå enn bare for noen år siden.
  Haugenes er også i gang med UEFA Pro-lisens utdanning, sammen med Monica Knutsen og Lena Tyriberget.
  – For noen år siden følte jeg i større grad at det vi drev med var annenrangs. Nå er det mer aksept. Jeg er i gang med å ta UEFA PRO lisens-kurset nå, sammen med en del mennesker som jobber både i Eliteserien og i OBOS-ligaen. Jeg føler de respekterer oss på en annen måte enn det jeg opplevde da jeg tok UEFA-lisens for rundt ti år siden, sier Haugenes til VG.

På rett vei – men langt igjen

I norsk idrett er det i følge VG i dag 429 landslagstrenere – hovedtrenere og assistenter. 78 av disse er kvinner – 18 %.
  For 11 år siden var det samme tallet bare 11 %, og i 2013 var det 13 %.
  – 18 prosent er ikke bra. Det er forferdelig dårlig. Men dette er ekstremt vanskelig å endre - det er ikke bare å si at «nå skal vi ha en kvinnelig landslagstrener», om man ikke har kandidater, sier Håvard Øvregård til VG.
  Førsteamanuensis ved seksjon for kultur og samfunn ved Norges Idrettshøgskole, Berit Skirstad, følger opp:
  – Trenerjobber får en oftest etter forslag av andre trenere med makt, og det er menn. Kvinner har få rolleforbilder som trenere, så det er ikke like naturlig for dem å velge å bli trener.