PEP TALK: Per Ravn Omdal ga MYSA-guttene noen gode tips og råd før kampen mot LYNs småguttelag under åpningskampen i Norway cup søndag. Kampen endte med 8-1 seier. FOTO: Fotballtreneren
Teddy Moen
Daglig leder Norsk Fotballtrenerforening

Som tidligere fotballtrener og mangeårig medlem i Trenerforeningen, legger han heller ikke skjul på at MYSA-laget har masse fotballferdigheter. – Etter 8-1 (mot Lyn) og 8-0 (mot Hemsedal), har guttene fra Kenya vist imponerende ferdigheter, samhandling og tempo. Jeg tror de kan nå langt i årets Norway Cup.

Fotball ble verktøyet for suksessen som har inspirert en hel verden.

MYSA er en av samarbeidspartnere til Norsk Fotballtrenerforening, og har siden 1990 vært en fast innventar på Norway Cup. I 2017 er organisasjonen 30 år, og deres grunnlegger Bob Munro er også på plass på Ekebergsletta. Tilbake i 1987 var han en kanadisk diplomat i FN som virket som miljørådgiver i Nairobi. Munro så barn og ungdom som spilte fotball med en ball laget av tau og plastikkposer i slummen. Ideen om en ungdomsorganisasjon, eid av de unge selv tok form.

NCBobPerPer Ravn Omdal og MYSAs grunnlegger Bob Munro har kjent hverandre en årrekke, og de har begge enorm glede av å være en del av Norway cup eventyret.

- If you do something, MYSA does something; you do nothing, MYSA does nothing. Dette ble slagordet vårt og har siden fulgt MYSA som vårt motto, forteller Bob.

I dag er MYSA en organisasjon som er blitt ett ideal for mange andre, gir tilbud til over 25.000 barn og unge i slummen og har nesten 1800 fotballag.

Internasjonalt engasjement

Det er mange gode krefter som hvert år bidrar til at MYSA skal få anledning til å sende ett lag til Norway Cup. NFT har siden 2013 hatt ett engasjement her og bidratt med utstyr, trenerutveksling, spillerutveksling og gjennomført tiltak som har hjulpet til med finansieringen av oppholdet.

NCTeddycoEkebergDaglig leder i NFT, Teddy Moen, i hyggelig samtale med Per Ravn Omdal, Bob Munro, generalsekretær i Norway Cup Tony Isaksen, Leder av MYSAs Venner i Norge Atle Sundelin og Lucy Thoresen som er pressesjef

– Å vise at NFT på denne måten kan ta et sosialt ansvar for en del av verden som er langt fra som privilegerte som oss i Norge og norsk fotball, er et tydelig uttrykk for at NFT er blitt så trygg på seg selv, at man kan løfte blikket og skape engasjement for mennesker som trenger det. Det bidrar til å gi NFT kredibilitet, varme og ikke minst ny kunnskap om andre kulturer og miljøer som også er opptatt av fotballtrenere, utvikling og utdanning.

Følge MYSA på Norway Cup.

NCpertrøstertrener"Opp med humøret!". Tidligere fotballpresident Per Ravn Omdal var den første til å gi noen trøstende ord til Hemedal treneren etter at de hadde tapt 8-0 for MYSA under gruppenkampen på Valle mandag formiddag.