NYTT TRENERKURS: Vil du bli en bedre fotballtrener for aldersgruppen 13-19 år. Da bør NFF Spillerutvikling B være noe for deg! FOTO: Ivar Thoresen
Teddy Moen
Daglig leder Norsk Fotballtrenerforening

Formålet er å gi ungdomstrenere ytterligere kompetanse på å jobbe med ungdommer som ønsker å bli best mulig som voksen.

- NFFs trenerseksjon ser kurstilbudet som et viktig supplement til de øvrige utdanningstilbudene. Det vil settes fokus på flere temaer som ikke behandles i dybden på UEFA B, UEFA A eller UEFA Pro, for eksempel fotballspesifikk fysisk trening for ungdom, vekst og modning, eierskap til egen utvikling og rolletrening, sier Dag Riisnæs, ansvarlig for trenerutdanning UEFA A og B i NFF.

- For å bli tatt opp på kurset må man ha minimum UEFA B-lisens, samt være aktiv som trener i ungdomsfotballen. Tilbudet er beregnet på spillerutviklere og på trenere for «satsingslag».

Kursets innhold

Kurset skal bidra til at spilleren får et størst mulig eierforhold til egen utvikling, både på og utenfor banen

• Hva som gir god læring for en tenåring
  • Beherske organisering og gjennomføring av rolletrening - for å gi en spiller mange kamplike situasjoner i et kamplikt tempo
  • Stille krav til kvalitet både på og utenfor banen. Ha referanser på hva kvaliteter for en lovende ungdomsspiller
  • Beherske flytsonemodellen i forhold til trenings- og kamparena og hospiteringsordninger
  • Fotballspesifikk fysisk trening for 13-19-åringer. Herunder treningsmengde-/innhold, fotballutholdenhets-/styrke-/hurtighets- og bevegelighetstrening
  • Vekst og modning
  • Spillersamtaler/individuell oppfølging
  • Talentidentifisering

Det vil også være mye øving på treningsfeltet, med utgangspunkt i rolletrening. Det skal spesielt jobbes med å:

• Tilrettelegge for læring på trening gjennom god planlegging og organisering
  • Se hva som faktisk skjer i en spillsituasjon
  • Påvirke aktiviteten
  • Påvirke detaljer

Om gjennomføringen av kurset

Spillerutvikling B har oppstart i oktober i tre kretser: NFF Hordaland, NFF Rogaland og NFF Oslo. Det vil gjennomføres tre helgesamlinger, og i tillegg kommer klubbesøk og føring av loggbok på ulike temaer.

Kurssteder og datoer

6.-8.oktober, 3.-5.november og 12.-14.januar 2018

I Bergen, kontakt NFF Hordaland ved

27.-29.oktober, 8.-10.desember, 26.-28.januar 2018

I Stavanger, kontakt NFF Rogaland ved

27.-29.oktober, 15.-17.desember, 26.-28.januar 2018

I Oslo, kontakt NFF Oslo ved

Du sender søknad på e-post direkte til kretsen der du ønsker å delta.

Søknadsfrist: 10.september.

Kursavgiften vil være kr. 12 000,-. Eventuell reise og overnatting ordnes av den enkelte og er ikke inkludert.

Søknadsskjema NFF Spillerutvikling B - finner du ved å klikke deg inn via NFFs hjemmeside.