DELER OPP: Generalsekretær Pål Bjerketvedt og fotballpresident Terje Svendsen tar grep for å gjøre NFF enda skarpere og mer målrettet i utviklingsarbeidet. Foto: NTB scanpix

Landslagene legges til elitefotballavdelingen. De to avdelingene skal ha hver sin leder, men skal operere i ett faglig fellesskap.

Nødvendig å tenke nytt

– I dette ligger det en erkjennelse av at norsk fotball ikke har nådd sine mål. Da er det nødvendig å tenke nytt. Vi etablerer nå en egen avdeling for elitefotball for å bli enda skarpere. Kompetanse og kapasitet er stikkord for etableringen. Økt innsats på spillerutvikling på toppnivå, tilretettelegging for de beste talentene, kompetanseheving, analyse og ikke minst tettere samarbeid mellom landslag og klubb er sentrale mål, sier NFFs generalsekretær Pål Bjerketvedt til fotball.no.

Ressurser og samarbeid

Planene innebærer at sportsseksjonen i NFF skal styrkes med nye ressurser på utviklingsområde elite og landslag, uten at detaljene er helt klare ennå. Tydelig, Klare rapporteringsrutiner og beslutningsnivåer, stram struktur og en utviklings- og målorientert arbeidshverdag, trekkes frem som sentrale stikkord.
  – Tett samarbeid med toppklubbene er viktig, det samme er derfor et tett samarbeid med NTF og SKF. Først og fremst på prosjektnivå, men også i form av faste møtearenaer. En felles eliteenhet eller andre former for formelle samarbeidsplattformer vil imidlertid ikke bli etablert. Elitesatsingen legges i NFF, med bredest mulig samarbeid med alle relevante elitemiljøer i norsk fotball, sier Bjerketvedt til fotball.no.

Skuffede toppklubber

Molde og Rosenborg reagerer negativt på NFFs valg, og hadde forhåpninger om en felles elitesatsing melllom NFF og Norsk Toppfotball. Dette har NFF nå sagt nei til.
  – Jeg hadde store forventninger til at vi skulle få til en felles løsning. Jeg er både skuffet og overrasket over at NFF velger å gå «solo», sier daglig leder Øystein Neerland i Molde til VG.
  – Det har vært jobbet for lenge, og at det ikke ble noe, synes Rosenborg er dumt, sier Ivar Koteng, som presiserer at han uttaler seg på Rosenborgs vegne i denne saken. Han er også i styret i Norsk Toppfotball.

Les mer om Molde og RBKs reaksjoner i VGs artikkel