SAMME BALL: Tromsøs Mikael Ingebrigtsen mot Odd-keeper Sondre Rossbach med Select-ball. Fra og med neste sesong spilles alle Eliteserie- og Toppseriekamper med samme type ball. Foto: DIGITALSPORT

I motsetning til mange andre land har Norge ikke hatt én felles ligaball for kampene i øverste divisjon. Nå er dette endelig på plass også her i landet – gjennom en avtale mellom norsk Toppfotball og leverandøren Select.
SELECT er allerede leverandør både for ligaene i Sverige, Danmark, Finland og Island.

Sportslige hensyn

Eliteserieball2FORNØYD: Daglig leder Hege Jørgensen i Serieforeningen for kvinner, administrerende direktør Leif Øverland i Norsk Toppfotball, Steinar Felde i Select Norge og kommersiell leder Pål Breen i Norsk Toppfotball er fornøyde med valget av ny, felles matchball for Eliteserien og Toppserien fra 2018. Foto: NORSK TOPPFOTBALL

– Ny ligaball er hovedsakelig igangsatt av klubbene med bakgrunn i sport og er ett av en rekke sportslige tiltak for å få bedre vilkår for toppfotballen, forteller Leif Øverland, administrerende direktør i NTF til eliteserien.no i forbindelse med den nylige lanseringen av ligaballen.
  Han bemerker det er ekstra hyggelig at det er inngått en avtale som også inkluderer Toppserien for kvinner, som den første i Norden.
  – Det er utrolig morsomt vi er først i Norden på dette. Ballen er spillernes viktigste redskap, og felles ligaball er et viktig steg for å utvikle sporten videre. Det betyr også mye for oss kommersielt at vi nå knytter til oss en solid leverandør som SELECT. Det er en anerkjennelse av produktet vårt sier Hege Jørgensen, daglig leder i Serieforeningen for kvinner.

Etterspurt

eliteserieballen– Dette er noe vi spillere har ønsket lenge, og vi i Lillestrøm er fornøyde med at det ble Select som ble ball-leverandør. Vi har spilt med Select en stund, og har bare godord å si om deres baller, sier LSK-kaptein Frode Kippe til eliteserien.no.
  Han mener at fotballen med dette blir mer rettferdig ettersom fotballene til de ulike leverandørene er forskjellige, og slik sett kan innebære fordel for hjemmelaget.
  Også spillerorganisasjonen NISO er fornøyd.
  – Felles ligaball er noe spillerne har etterspurt så lenge NISO har eksistert. Det er svært positivt at dette nå er på plass - og alle involverte parter fortjener honnør for fremdriften det siste året, sier NISOs forbundsleder, Joachim Walltin.

Stolt leverandør

ToppserieballenMolde-trener Ole Gunnar Solskjær er sitert på at han mener det er positivt at alle med dette nå kan trene med den samme ballen de skal konkurrere med, slik man er vant til fra ligaene i utlandet.
  Leverandøren Select er selvsagt svært tilfreds med at deres ball ble valgt.
  – Vi i SELECT Sport Norge er svært stolte over å ha blitt valgt som ligaball for både Eliteserien og Toppserien. Det er en erkjennelse for kvaliteten på våre baller og vi legger stor prestisje i å utvikle kvalitetsballer. Vi er derfor glade på vegne av både oss selv og spillerne over denne avtalen sier Steinar Felde som er ansvarlig for SELECT Norge til eliterserien.no.