NY JOBB: Luis Pimenta begynner i NFF i en kombinert stilling som topptrenerutvikler og landslagstrener for G18- og G19-landslaget. Foto: NTB scanpix

Portugiseren er sin unge alder til tross en svært erfaren trener. Han har UEFA PRO-lisens og ulik trenerutdanning fra både Portugal og England. Han ledet blant annet Kongsvinger til Cupfinalen i 2016, og har i tillegg vært trener i Hønefoss, Brommapojkarna og Riga. Pimenta har også jobbet for Manchester United-akademiet i Portugal og som analytiker for Liverpool U19.

– Spennende trener

– Vi får inn en spennende trener som har en litt annen bakgrunn, men som etter mange år i Norge også kjenner den norske fotballkulturen svært godt, sier Truls Dæhli, leder for aldersbestemte landslag i NFF til fotball.no.
  – Det bidrar til å skape dynamikk i fagmiljøet vårt, og det tror jeg er en god ting. Sammen med mange andre dyktige trenere skal Luis prøve å skape internasjonal framgang for våre lag i 18-19-20-årssegmentet, og jeg ser fram til å få ham på plass foran det som helt sikkert kommer til å bli en spesiell og krevende landslagshøst, fortsetter Dæhli.

Starter i august

Luis Pimenta starter i sin nye jobb i midten av august og ser fram til den nye utfordringen.
  – Jeg er veldig fornøyd med å komme inn i en organisasjon med så mange kompetente folk, som i det siste har gjort mye bra. Det blir ekstremt motiverende å bruke erfaringene mine fra forskjellige land til å hjelpe de største talentene i Norge til å utvikle seg og komme til mesterskap. Jeg ser frem til å møte spillerne på første samling allerede i slutten av august, og sammen starte en prosess som forhåpentligvis tar oss til mesterskap, sier Pimenta til fotball.no.

Samarbeid landslag og trenerutdanning

– Samtidig håper jeg å bidra på topptrenerutvikling i eliteavdelingen med å hjelpe å tette avstand mellom teori og praksis, sier Pimenta.
  Det har også seksjonsleder for topptrenerutdanningen i NFF, Per-Mathias Høgmo, forventninger til.
  – I Luis har vi fått inn en person som skal dele sin stilling mellom G18/G19-landslaget og topptrenerutdanningen. Dette er i tråd med det samarbeidet som er, og skal videreutvikles, mellom landslagstrenerne og topptrenerutdanningen. Luis har både akademisk og praktisk erfaring og utdanning fra blant annet Portugal, Sverige og Norge. Summen av dette gjør han til en meget interessant og komplementær person inn i vår organisasjon, sier Høgmo til fotball.no.