GLEDER SEG: Landslagssjef Lars Lagerbäck ser fram til Norges kamper i Nations League. Foto: Ivar Thoresen

– Ser man raskt på gruppene, så er dette ok. Det er ganske jevne motstandere. En fordel er at disse tre lagene tradisjonelt sett ganske like i sin fotballkultur. Reisemessig er det også OK. Kypros er ganske langt, men det går greit, sier landslagssjef Lars Lagerbäck til fotball.no etter onsdagens trekning.

Bra med fire lag

Landslagssjefen sier videre til fotball.no at han er fornøyd med at Norge havnet i en pulje med fire lag, og ikke tre.
  – Den store fordelen med det er å kunne planlegge for hele året, så vi vet eksakt hva som gjelder. I en trelagsgruppe måtte vi funnet motstander til treningskamper, så det kjennes bra med firelagsgruppe, påpeker Lagerbäck.
  Som svensk og islandsk landslagssjef har han relativt fersk erfaring fra møter med både Bulgaria og Kypros, og det er heller ikke lenge siden han møtte Slovenia. Han garanterer derfor at Norges skal være godt forberedt.

Ekstra EM-plass

– Målet er å vinne hver kamp. Gjør vi det, vinner vi også gruppa, sier Lagerbäck.
  Deltakelse i Nations League innebærer også en ekstra mulighet til EM-plass for lag som ikke kvalifiserer seg til 2020-EM gjennom ordinær kvalifisering. De fire best seedede lagene som ikke er kvalifisert for EM i hver av de fire ligaene i Nations League, møtes i mars 2020 til playoff om en ledig EM-plass fra hvert liganivå.