BETRAKTNINGER: Noen fotballfaglige betraktninger fra NFFs Øyvind Larsen i påskeuka. Foto: Ivar Thoresen
Øyvind Larsen
Utviklingsavdelingen barn og ungdom, NFF

Vi hadde en matte- og geografilærer på ungdomsskolen som var «stein» på stein. Derfor var han – med oss på slep - hele høsten og hele våren på jakt etter kvarts, Drammensgranitt, rødspettegneis, flint, knollekalk og marmor. Han med nesa – i nesegrus beundring – i bakken. Vi gjorde som vi ville: bada, flørta og hadde det bra på skauen. Det hendte at læreren glemte klokka. Det var akkurat det han gjorde en høstdag – da sju av oss gutta skulle spelle bortekamp mot Mjøndalen klokka seks.
Klokka var tre og jeg – som kaptein – sa ifra: «xx, nå må vi hjem – vi skal spella mot Mjønndan!»
Læreren var enig, samlet gjengen og begynte å gå i feil retning – mot Lier.
«Men xx – du tar med klassen til Lier, vi skal hjem på Åssia!».
Læreren var sta – mente det var riktig vei.
Kaptein trossa øvrigheta, tok med seg lagkameratene hjem. Og vi slo Mjøndalen 3-0.
Resten av klassen ble ettersøkt av politi og kom hjem halv ti på kvelden!
Dagen etter var jeg tidlig ute på skolen.
Visste at xx hadde inspeksjon før første time.
Jeg sto på skoletrappa da´n kom.
«Jasså xx – du rakk timen?!».

Den høsten rykka jeg ned en divisjon: Fra meget bra til bra i oppførsel. Men det finnes dog litt rettferdighet i livet: Vi ble kretsmestere i Buskerud i gutteklassen!

Den gang visste vi hvem vi spelte for – hvem vi hørte tell. Mange av fedrene hadde A-kamper for laget. Nå spelte de old boys. Og mødrene var med i Damegruppa.

Vi spelte to år på lilleputter, smågutter, gutter og to år på junior. Det første året var tøft – særlig i puberteten. Noen hadde hår på ryggen, mens andre hadde Sølvgutte-strupen vel i behold. Men det var bare å bite tenna sammen. De fleste på 2. laget. Noen få av oss på 1. laget. Andre året på smågutt, gutt og junior var «manna»: Eldst i kullet og alltid utenlandstur!

Vi viste også hvem vi skulle spelle mot. Hvem som var gode, hvem som var «walk over».

Hvem som hadde sinna trenere, greie trenere, til og med hvem som hadde de mest gærne foreldrene!

Det var ikke bedre før – i barne- og ungdomsfotballen. Fotballmessig. Vi hadde blitt rundspilt av dagens kretsmestere.

Men er det noe vi er i ferd med å miste på veien – fordi vi har det så innmari travelt - for å bli god tidligst mulig?

• Kan vi hospitere oss i hjæl når spillerne i klubben ikke veit hvor de skal spille i morra: G14, G15, G16 eller G19?
  • Blir vi bli dårligere på 0-2 når spillerne spiller for seg sjøl og ikke for laget?
  • Blir gruppene så like at ser ut om et guttekor på tur – på og utenfor banen? Vi får garantert ingen Zlatan eller Ivers med på veien.
  • Hvem skal de dra på tur med?
  • Hvem skal de sove på rom med? Hvem skal de dele tårer og gleder med?
  • Hvem skal du snakke med av lagkameratene – når nedturen kommer?
  • Hvem skal de juble sammen med garderoben?
  • Hvem skal de ha som kamerat livet ut?

I travelhetens tegn etter «talentet» - glemmer vi kanskje det viktigste: å bygge lag – i dobbel forstand

Diktet under - trur jeg - beskriver denne travelheta - billedliggjort gjennom en far som har det ... travelt:

Kjære gutten min

Husk: I dag er det kamp, men du rekker en morrastrening
Husk: I dag er det TelenorXta - trening rett før treninga
Husk: Spis mye, mamma har lagd tre matpakker, fire barrer ligger der, banan og energidrikk også - idag skjer det mye.
Husk: I dag skal du hospitere tre lag opp - det er bra for deg
Husk: Petter ringte. Du kan spille på laget hans også. Vi rekker det, bare det er flyt i trafikken fra vår kamp.
Husk: Vi har bytta fra TelenorXtra til Akademiet: Best for deg, kvalitet veit du. Jeg kjører.
Husk! Tentamen i morra, har du kontroll?
Husk! Toppklubben ringte, du er med på nasjonal serie på lørdag: Vi må stå opp fem.
Husk: Vi har møte med toppklubben i morra etter skolen. Overgang på gang. Henter deg etter skolen. Fy faa'n. Dette blir bra.
Sønn: Pappa?
Pappa: Ja!
Sønn: Jeg tru'kke jeg orker mer, jeg
Pappa: Kjære gutten min: Er'u sjuk? Her gjør jeg alt for deg! Skjerp deg!