UTVALGT I 2016: Leif Didrik Steensohn fra IL Trott ble hedret som årets Trenerildsjel av Norsk Fotballtrenerforening under Cupfinaleseminaret 2016. Prisen ble delt ut av Åge Hareide. Foto: IVAR THORESEN
Teddy Moen
Daglig leder Norsk Fotballtrenerforening

Årlig siden 2003 har Norsk Fotballtrenerforening delt ut prisen «Årets Trenerildsjel». Prisen har vært tildelt en enkeltperson som på en meget fortjenestefull måte gjennom sitt trenervirke har bidratt til å utvikle gode utviklingsmiljøer for barn og ungdom i norsk fotball.

Fjorårets vinner, Leif Didrik Steensohn fikk prisen overrakt av NFT-medlem og dansk landslagssjef Åge Hareide under fjorårets Cupfinaleseminar. Tildelingen byggen på hans enorme engasjement for fotballen på Stord og i Sunnhordaland.

Hvem blir valgt i år?

Men behøver ikke være medlem for å motta denne prisen. Og prisen skal henge høyt, noe oppmerksomheten hvert år i lokale medier rundt utdelingen tyder på. Det er svært viktig å anerkjenne den jobben som gjøres av de mange ildsjelene der ute, så selv om kun En kan velges hvert år, så er denne personen på mange måter en representant for alle de andre i samme kategori der ute.

Årets trenerildsjel – oversikt tidligere vinner

• 2003; Harald Bersaas                    Vard-Haugesund
  • 2004; Ole Bjørn Edner                  Røa
  • 2005; Åge Formo                           Øygarden
  • 2006; Rolf Hansen                          Bardu IL
  • 2007; Rolf Bye                                Trøndelag FK
  • 2008: Johan O. Fossli                    Lillesand IL
  • 2009: John Hammerås                  Kristiansund FK
  • 2010: Reidar Schjei                        Elverum IL Fotball
  • 2011: Karl Henrik Strandabø       Hødd IL og Sunnmøre FK
  • 2012: Torbjørn Ittelin                    IL Polarstjernen og Finnmark FK
  • 2013: Berit Kjeldsberg                   Tromsø IL og Troms FK
  • 2014: Joar Dahle                            Fredrikstad FK og Østfold FK
  • 2015: Eivind Arnevåg                    KFUM kameratene Oslo
  • 2016; Leif Didrik Steensohn         IL Trott
  • 2017: ???

Har du en trenerildsjel i ditt miljø?

Norsk Fotballtrenerforening behøver innspill og gode forslag på kandidater til årets trenerildsjel, for at foreningen skal finne frem til hvilken kvinne eller mann som fortjener å bli valgt ut til i desember. Så hvis du, din klubb eller krets har noen dere mener bør nomineres, send inn forslaget til NFTs administrasjon.

Hva må til for å komme i betraktning?

Vedkommende må ha ett langt engasjement innen fotballen – gjerne i en kombinasjon av rollene som spiller, leder og fotballtrener. Engasjementet må være tuftet på stor grad av frivillighet og dugnad, og vedkommende må ha hatt innflytelse på en rekke personer innen fotballen.

Hvor han/henne har bidratt til å skape ett godt fotballmiljø, kameratskap og kultur for personlig vekst og utvikling av de som har vært rundt han/henne.

Gjennomgående er at vedkommende må utvist tålmodighet, klokskap og egnethet gjennom sine roller og mange år innen fotballen.

Om statuttene

Norsk Fotballtrenerforening har kun lagt til grunn følgende statutt, men tildelingen over 14 år har naturlig nok dannet en viss presedens for tildeling.

Prisen tildeles en enkeltperson som på en meget fortjenestefull måte gjennom sitt trenervirke har bidratt til å utvikle gode utviklingsmiljøer for barn og ungdom i norsk fotball.

Årets trener tildeles diplom og et gavekort på kr. 5000 under det 29. Cupfinaleseminaret på UBC på Ullevaal Stadion – fredag 1. desember.

Forslag til aktuelle kandidater sendes:

NFT, Postboks 8069 Vågsbygd, 4675 Kristiansand.

Eller til daglig leder i NFT, Teddy Moen på

Forslaget må inneholde en begrunnelse for hvorfor stipendiet skal utdeles til aktuell(e) trener(e).

Frist for nominering er fredag 3.november 2017.