SNAKKER: Tidligere landslagssjef Per-Mathias Høgmo bryter tausheten etter at han sluttet som landslagssjef i et intervju med Josimar. Foto: DIGITALSPORT

Det er i den nyeste utgaven av fotballbladet Josimar at en åpenhjertig Høgmo snakker om sin opplevelse av tiden med landslaget, hva som gikk galt og hvorfor.
  I intervjuet snakker Per-Mathias Høgmo både om ledelse, arbeidet med doktoravhandlingen sin, suksessen som klubbtrener, damelandslagstrener og U21-landslaget.
  Og om det som skjedde med A-landslaget.

Reisende fotballambassadør

Høgmo tror nedturen startet med 0-1 tap i treningskamp mot Hviterussland.
  – Det ble et voldsomt oppstyr i pressen etter det tapet, sier Høgmo og mener landslagstrenerjobben er spesielt vanskelig fordi han som trener får så lite tid med laget.
  – Når du blir avspist med 35 samlingsdøgn så blir du mer en reisende fotballambassadør og blir mye mer inaktiv. Og jeg ser nå i ettertid at jeg og støtteapparatet ønsket å gjøre litt for mye på kort tid, og at størrelsen ble en utfordring. Men det skal også sies at vi justerte oss kraftig inn etter første kvalifisering.

Hjemme mot Ungarn ødela

– Det var hjemmekampen mot Ungarn som ødela, fortsetter Høgmo i intervjuet med Josimar.
  Den første play-off kampen av to mot ungarerne om EM-plass spolerte langt på vei EM-drømmen.
  – Den skulle vi vunnet. Og når du spør er det jo alltid mange ting man lurer på om man kunne gjort annerledes, men det får man jo aldri svar på.
  – Og alle nyansene blir borte når skuffelsen blir så stor. Det er svart eller hvitt. Men selv i den kampen skapte vi såpass store sjanser når Pål André Helland og Marcus Pederesen kommer inn at det ikke var utenkelig at vi kunne scoret to og tre mål, påpeker den tidligere landslagssjefen.

Etterslep på trenerutdanning

Josimar utfordrer Per-Mathias Høgmo på hva som har gått galt i norsk fotball i perioden etter at han sluttet som Rosenborg-trener i 2006.
  Høgmo peker på en rekke faktorer, og sier blant annet:
  – Så har du spillerutvikling. Og der tror jeg vi har hatt et enormt etterslep med å utdanne nok skolerte trener i ungdomsfotballen vår. Det tror jeg har vært en hemsko. Vi må utdanne flere og gi trenerne gode rammebetingelser for å utøve yrket sitt. Vi må få breddeklubber til å ansette disse trenerne. Hvordan vi skal løse det er en viktig diskusjon.

Brakstad, Drillo og Svensson

I intervjuet forteller Per-Mathias Høgmo også om trenere som har påvirket og inspirert ham på veien fram til sin egen fotballfilosofi.
  Han trekker fram Torkild Brakstad – med stram organisering, Drillo – og spesielt hans tanker og syn på forskning spesielt, men framfor alt Tommy Svensson som kom til Tromsø i 1988 og utviklet et veldig spillende lag som gjorde det så bra at de tok sølv i 1990, og bare var én serierunde fra gullet.
  I et forsøk på å beskrive metodikken til Tommy Svensson, sier Høgmo:
  – Treningene bygde opp om spillestilen. Vi varmet alltid opp med firkant. Vi spilte mange ulike ballspillvarianter. 11 mot 11 på halv bane, for eksempel, med mange ulike mål. Så den metodikken så jeg førte til at vi i mye større grad spilte gjennom midtbanen, mens vi tidligere spilte direkte opp på spissene. Samtidig var han opptatt av gjennombrudd, men da fra midtbanen og med kortere pasninger enn det vi hadde sett tidligere, sier Høgmo til Josimar.

• Hele intervjuet kan du les i papirutgaven av Josimar.