KVALIFISERT FOR EM-SLUTTSPILLET 2017: Aldri før ha ett G17 landslag vært klar for EM-sluttspillet. Spillertropp og støtteapparat etter at laget klarte bragden i Ungarn. FOTO: PRIVAT
Teddy Moen
Daglig leder Norsk Fotballtrenerforening

Fra støtteapparatet har vi fått dette leserbrevet, som forteller om erfaringene, spenningen og ikke minst gleden over å lykkes med å ta seg til EM-sluttspillet i Kroatia i mai.

Vi gleder oss!

G17lagbilde

Det er på sin plass å starte dette med å gratulere hele fotball-Norge med at vi endelig har greid å kvalifisere oss for et EM sluttspill for G17. Vi har aldri kvalifisert oss på dette nivået før, vært uhyre nært – nå greide vi det, og det var veldig fortjent. Med en spillertropp bestående av spillere fra bygd og by, spillere som er trent av foreldretrenere og profesjonelle trenere, spillere som har gått gjennom landslagsskolen og som har trent enormt mye på løkka sammen med kamerater og venninner greide vi endelig å kvalifisere oss – nå skal vi til Kroatia for å konkurrere om å gå videre fra det som blir en spennende og tøff gruppe, men som samtidig – vi er offensive – en gruppe som gir oss alle muligheter.

Forberedelser i Ungarn

Lørdag, 18 utespillere og 8 ledere møttes på Gardemoen godt forberedt. Vi hadde to dager før første kamp i Elite Runden som ble arrangert på nasjonalanlegget i Ungarn – en fotballomgangs kjøretur fra Budapest. Vi har i forkant sett 8 kamper med Russland og nå gjelder det for oss i trenerapparatet og gi spillerne litt info om motstanderen, kjøre gode møter, video, spillersamtaler og treningsøkter. Samtidig, vi må ikke overdrive – vi må gi guttene tid til å gjøre «ingenting», spise, sove og ikke minst få tid til å prate sammen om andre ting gjennom f.eks. biljard og kortspill – rett og slett få lov til å være 17 år og livsglad. Det er hinsides fristende å trene mye, tenker vi – men, fornuften sier at en god økt søndag og en god økt på mandag er rett. Den første økta blir som alltid mye spill i forskjellige varianter. Vi liker å spille på øktene, korte og intense perioder hvor guttene får kjent på hverandre og «motstandere», satt opp farta i ballbehandling og ift. «spillbarhet» og ikke minst hva som kreves ift. å lese spillet tidlig nok og godt nok for å hindre motstanderne å skape gjennombrudd og komme til sjanser. Vi bruker første økta til å sette standarden og ruslet godt fornøyde i dusjen etter økta. Dag to, dagen før Russland – laget i forsvar og angrep, våre prioriteringer – hvordan skal vi slå Russland er tema. I tillegg jobber vi selvsagt med dødball.

Skuffelsen mot Russland

Kampen mot Russland som har gode tradisjoner på G17 nivå endte 2-2 etter at vi ledet 2-0 og vi følte på en enorm skuffelse, men samtidig kjente vi på mulighetene som lå foran oss. Det ble en tett og jevn kamp på et potetjorde av en bane. Det ble «voksent» og vi ble virkelig utfordret – en utfordring som vi besto med glans. 11 spillere + innhopperne løp og taklet, sto imot røft press og vi spilte oss til gode muligheter. Til tross for skuffelsen resultatmessig – vi var med i aller høyeste grad - på bussturen hjem tok vi en tur på «T-banen» (tanke-banen) ift neste motstander som var Israel. Etter kveldsmaten var det rett på video med sjanser for og imot – mål for og imot og en lett og konkret samtale om kampen – nå var det å optimalisere fram mot Israel.

Opp om morgenen, etter frokost restitusjon på banen for de som spilte mye og en god økt for de som spilte lite eller ingenting. Godt humør og energi – samtaler en til en og mer mat før vi alle stupte ut i bassenget for en knalløkt. Ettermiddagen ble fylt med trenermøter før vi avsluttet kvelden med et møte om morgendagens motstander – deres styrker og svakheter og hvordan vi skulle angripe de for å vinne.

Solid 3-0 seier

LaMangaGeirJarlBredeTre blide karer i støtteapparatet; Geir Hansen, Jarl Torske og Brede Skahjem Tokvam

En bunnsolid dag fulgte på. Med seier 3-0, fortjent som bare det etter 11 store målsjanser og vi dominerte virkelig denne kampen. Vi hadde satte oss i en super posisjon før siste kamp mot Ungarn. Nå sto to dager foran oss før siste kamp. Første dag er det restitusjon, trening for de som ikke spilte – neste dag kampforberedelse på banen og i møterommet, hvile og sosial omgang. En rolig fysisk dag – men, trening for forståelse av våre retningslinjer og strategi.

Tap, men likevel gjennom til sluttspillet

Kampen mot Ungarn tapte vi 0-1. Et veldig skuffet norsk lag etter kampen hvor vi mister poenget vi hadde på overtid. Ungarn jublet og stormet banen, vi viste at vi hadde gått til EM som nr.2 i gruppen, men vi var skuffet over deler av vår prestasjon og tapet på overtid så vi greide ikke helt å juble over at vi vant EM-plassen. I skuffelsen over tapet oppsummerte vi med at vi faktisk hadde kvalifisert oss og en liten halvtime etter kampslutt eksploderte garderoben i vill jubel. Vi hadde greid det – vi hadde kvalifisert oss til et historisk G17 EM sluttspill og det føltes fortjent og deilig ut.

Kroatia – Here we come!

Noen timer etter kampen oppsummerte vi kvaliken med guttene og så framover – hva nå? Det er nå jobben starter, vi har en måneds tid foran oss så er vi i Kroatia hvor EM for U17 arrangeres i tidsrommet 3. til 19.mai. Vi er ferdige med kvalifiseringen, nå skal vi forberede oss og dra dit for å konkurrere om å gå videre fra gruppen vår. Det er 16 lag, 4 grupper, to lag videre fra hver gruppe, kvart og semifinaler før finalen spilles den 19.mai. Vi gleder oss – det skal bli lærerikt, spennende og vil gi norsk fotball mye. Vi vet at mesterskap gir læring, for den enkelte utøver og for laget, for trenere og ledere og masse positiv erfaring som vil gi resultater for norsk fotball i fremtiden.

Hva nå for støtteapparatet?

Vi har mye å jobbe med nå, både ift planlegging og ikke minst direkte mot spillerne og laget. Det blir super jobbing, kjenner vi på. Det å lykkes, å mestre – ja, det å nå mål, eller kanskje heller delmål motiverer og inspirerer. Vi kjenner alle på det nå. Vi har rutinerte folk i støtteapparatet som viser vei mot mesterskapet og vi har dedikerte folk på og utenfor banen. Vi gleder oss og skal gjøre alt for å optimalisere mulighetene for å ny læring, gode prestasjoner og gode resultater. Men, før vi drar for å konkurrere i Europamesterskapet for U17 lag i Kroatia så må vi gjennom bl.a dette:

• Sende ut et infobrev til klubbene om vår deltakelse slik at de er forberedt.
  • Sende ut infobrev til skolene som guttene går på.
  • Dra på trekning av gruppene som skjer i Zagreb om noen dager.
  • Sjekke ut hotellet vi skal bo på og treningsbanen.
  • Gi klubbene tilbakemeldinger på hva vi gjorde på og prestasjoner i Ungarn.
  • Se aktuelle spillere i kamper for klubbene sine.
  • Skaffe videoer av våre motstandere og se disse i flest mulig kamper.
  • Booke reisen, sjekke ut utstyr og detaljplanlegge de første dagene i EM.
  • Ha jevnlig kontakt med klubbtrenere og spiller fram mot sluttspill.

Et norsk lag med unge og sultne spillere, en tropp fra bygd og by, fra breddeklubb og toppklubb, spillere oppdratt av foreldretrenere og profesjonelle trenere, spillere som har spilt utallige timer på løkka med venner skal nå fortjent konkurrere mot de beste 17 åringene i Europa – vi gleder oss.

Med sportslig hilsen

Landslagstrener: Erland Johnsen