FORNØYD: Norges Fotballforbund, Divisjonsforeningen og Amedia har signert en 5 års avtale, her ved Kari Lindevik, Pål Bjreketvedt NFF, Are Stokstad, Amedia, Arne Knoph, Knut Kristvang, Fotballmedia. Foto: AMEDIA
Reidar Schjei

- Fotballen skaper samhold og lokalpatriotisme i lokalsamfunn over hele landet. Med Amedias over 60 mediehus med på laget, forsterker vi tilbudet og interessen for viktige utviklingsarenaer i norsk fotball, futsal og NM, fortsetter Bjerketvedt.
Norges Fotballforbund, Divisjonsforeningen og Amedia har signert en medieavtale som gir en langsiktig og omfattende satsing på PostNord-ligaen – og som også inneholder planer for visning også av kamper i Norsk Tipping-ligaen.
Dette er blitt presentert på Divisjonsforeingen sin nettside divisjonsforeningen.no og fotballtreneren.no tillater seg å legge dette ut på vår side for å spre denne hyggelig nyheten for hele fotballnorge og til mange av våre trenere som befinner seg på dette nivået.

Fem års avtale

Den omfattende innholdsavtalen strekker seg over fem år, og bygger på og utvider avtalen Amedia har hatt i inneværende sesong.
Dette er en fantastisk mulighet for klubbene i Divisjonsforeningen – både på PostNord- og Norsk Tipping-nivå, sier styreleder i Divisjonsforeningen, Kari Lindevik.

Kari LindevikGLEDELIG: Styreleder i Divisjonsforeningen Kari Lindevik gleder seg over avtalen.

Amedia har de siste årene gradvis utvidet satsingen på streaming av kampene på PostNord-liva-nivå. Og i år vises samtlige kamper direkte, med kommentator og solide produksjoner. Det har vært en vellykket satsing både for ligaen og oppmerksomheten av den – og for Amedia, som nylig blant annet passerte 500.000 abonnenter med en tredobling av heldigitale abonnenter de siste 18 månedene.
  Nå utvides satsingen, noe som forsterkes ytterligere av langsiktigheten Amedia legger til grunn. Og som gir forutsigbarhet både for klubbene, ligaproduktet og Amedias egen satsing.
  Omleggingen av seriesystemet har gitt et solid sportslig løft på begge våre nivåer allerede dette første året. Denne avtalen bekrefter attraktiviteten, samtidig som Amedias satsing er fantastisk for å løfte produktet ytterligere, fortsetter Lindevik.
  Avtalen gir altså Amedia rettighetene til å produsere og overføre alle fotballkampene i PostNord-ligaen og utvalgte kamper i Norsk Tipping-ligaen. Avtalen gir også Amedia rett til å vise innledende kamper i NM for herrer og kvinner og samtlige kamper i de 10 runder i eliteserien i Futsal.

Felles interesser

Avtalen er forhandlet frem av Knut Kristvang i FotballMedia, men Divisjonsforeningens styreleder Kari Lindevik og daglige leder Arne Knoph har vært med rundt et bord der partene tidlig så en felles interesse for en liga med lag spredd i hele Norge, slik Amedias lokalaviser også er lokalisert fra nord til sør.
  Avtalen betyr at abonnentene i samtlige 63 lokalaviser i Amedia, samt flere tilknyttede mediehus, vil få tilgang til direkteoverføringer av de kampene Amedia nå har fått rettighetene til.
  Oppslutningene om kampene denne sesongen har vært stor og økende.
  – Fotball er viktig nyhetsstoff for mange av våre abonnenter. Avtalen om at vi kan overføre disse kampene, betyr at avisenes sportsdekning er blitt viktigere og lokalavisene mer relevante for flere. Amedia tar med denne avtalen ansvaret for å følge de mange lokale fotballagene tett og for å lage enda bedre journalistikk rundt deres aktivitet og kamper. Vi gleder oss over at det gode samarbeidet vi har med NFF nå har materialisert seg i en langsiktig avtale, sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar.

Høy kvalitet og mere synlig

Kari Lindevik, sier at avtalen er viktig for de 28 lagene i de to avdelingene i PostNord-ligaen.
  – Lagene er blitt mer synlig for enda flere. Vi er avhengig av god dialog med våre lokalsamfunn og supportere, og den dialogen har vi utviklet etter at lokalavisene startet å sende våre kamper direkte. Erfaringene vi har høstet med dagens avtale er svært gode. Tilbudet har høy kvalitet, både teknisk og journalistisk, sier Lindevik.

Presentert for klubbene

I år har klubbene fått annonsepakker. Det fortsetter.
Samtidig er dette en totalavtale mellom NFF og Amedia som altså inkluderer både Futsal og cup, og for årene 2018-22 inneholder totalavtalen også en økonomisk ramme - den er på 3,3 millioner kroner per sesong.
Les denne også på divisjonsforeningen.no

Kraften i å være et stort fellesskap er stor. Forrige uke passerte Divisjonsforeningens klubber 200 000 følgere på facebook.