SJEF FOR ELITEFOTBALLEN: Tidligere landslagsspiller Lise Klaveness tiltrer som ny sjef for elitefotballavdelingen i Norges Fotballforbund i september. Foto: NTB scanpix

– Lise er en naturlig leder. Hun har meget solid bakgrunn og en imponerende CV og erfaring. Systematisk, strukturert, målbevisst, energisk og sosial. En lagspiller, som også har god oversikt over og engasjement for utviklingen av norsk og internasjonal fotball, sier generalsekretær Pål Bjerketvedt til fotball.no om utnevnelsen.

Jurist og tidligere landslagsspiller

Lise Klaveness er et kjent navn for alle som har fulgt norsk fotball de seneste årene. Som aktiv spilte hun i over et tiår på høyt nivå for fem ulike klubber og vant serie og cup både i Sverige og Norge. Hun spilte på aldersbestemte landslag og fikk 72 A-landskamper for Norge, og deltok i to VM og ett EM.
  Hun er utdannet jurist og jobber nå som spesialrådgiver i Norges Bank. Hun har praktisert som advokat i mange år og har også vært dommerfullmektig i Oslo tingrett.

Engasjert

Klaveness har også lang erfaring som fotballekspert for både TV 2 og NRK. Hun har dessuten sittet i Norway Cups styre, NISO og Asker Fotball Kvinner og vært medlem i sportslig utvalg i Lyn.
  Foruten dette sitter hun også i påtalenemnda i NFF og er varamedlem i NIFs lovutvalg.

Første kjærlighet

– Fotball er min første kjærlighet og forholdet er lidenskapelig også i dag. Å få muligheten til å lede arbeidet med å utvikle våre beste kvinner og menn anser jeg som et enormt privilegium, sier Lise Klaveness til fotball.no.
  – Norsk fotball er en stor suksess på mange måter, og få andre land kan vise til det relative antallet organiserte spillere som vi har. Det er imidlertid en kjensgjerning at A-landslagene og toppklubbene totalt sett har prestert svakere enn forventet internasjonalt. Det er derfor helt riktig at NFF gjør tiltak for å spisse toppsatsingen med å opprette en egen avdeling for elitefotball, legger hun til.

Ny avdeling

Lise Klaveness skal lede den nye avdelingen for elitefotball i Norges fotballforbund. Landslagskjedene på både herre- og kvinnesiden blir lagt til eliteavdelingen.
  Ansettelsesutvalget har bestått av fotballpresident Terje Svendsen, direktør for sportsavdelingen i NFF, Alf Hansen, og Pål Bjerketvedt.
  – Lise Klaveness har i konkurranse med flere høyt kvalifiserte kandidater skilt seg ut som det riktige valget til stillingen som direktør elitefotball i NFF. Lises kombinasjon av fotballkunnskap, utdannelse, arbeidserfaring og kommunikative ferdigheter gjør henne særs egnet til å lede avdelingen for elitefotball i NFF, sier Erik Solér i Solér Executiv AS, som har bistått NFF i rekrutteringsarbeidet, til fotball.no.