LA MANGA SEMINARET 2017: Daglig leder Teddy Moen takket på vegne av Trenerforeningen Dag Opjordsmoen og Espen Olafsen i Toppfotballsenteret for å igjen skape en fantastisk møteplass for fagpersonell i norsk toppfotball. Begge fikk hver sin fotballbok i gave. FOTO: FOTBALLTRENEREN
Teddy Moen
Daglig leder Norsk Fotballtrenerforening

Gjennom en hel uke fikk nærmere 100 fotballtrenere, veiledere og studenter anledning til faglig påfyll og ikke minst referanse-tilgang gjennom å kunne være tilstede G17 og G19 landskamper hvor de norske lagene møtte andre europeiske nasjoner til dyst.

Med den konsentrasjonen som La Manga Club tilbyr av ulike fasiliteter, går det minimalt tid bort i forflytning. Hotell, øvrige bosteder, baner, kafeer og spisesteder er innenfor en radius av 10-15 minutter i gåavstand.

Trening og kamparenaene holder ett imponerende nivå, noe som gjorde at observasjonen av de alderbestemte landskampene ga mer-verdi. Når alt er så kompakt, er det også lett å finne gode og uformelle møteplasser mellom trenere for å diskutere, oppsummere og reflektere over dagens hendelser og opplevelser.

LaMangaActionbildeLANDSKAMP: Fra G19 landskampen mellom Norge og Irland på La Manga.

Det er også en styrke at fagpersonell fra både Toppfotballsenteret, Norges Fotballforbund, Norges idrettshøgskole og en rekke klubber fra internasjonal fotball (knyttet til landslag og ikke minst speidere) er på plass og tilgjengelig. Hele miljøet signaliserer ett sterkt ønske om å dele kunnskap og erfaring.

LaMangaAlisensveiledereSENIORKOMPETANSE: Deler av veilederkorpset NFF sammen med seksjonsjef for trenerutdanning Dan Eggen. Fra venstre Sturla Voll, Reidar Vågenes, Peter Engelbrektsson, Øivind Nilsen og Stig Winsnæs.

Personlig hadde jeg stor glede av å tilbringe tid sammen med en rekke av "seniorene" som var på plass. Dette er personer jeg har kjent i mange tiår og som har vært sentrale premissleverandører både på forbund-, krets- og klubbnivå en mannsalder.

Da er det både symbolsk og ikke minst viktig at lærer Einar Sigmundstad ved Norges Idrettshøgskole tar med ett knippe av trenerstudentene ved NIH for å være i dette miljøet. Dette har vært gjort alle 8 årene La Manga Seminaret har vært avholdt. Gjennom uken viste både NFF og TFS stor vilje til å inkludere gruppen som kanskje en gang i fremtiden vil være de som leder an i fagutviklingen i norsk fotball?

LaMangaGrottlandSPILLMODELL: Ansvarlig for spillerutvikling i NFF, Håkon Grøttland, klargjør spillmodellen som forbundets virksomhet skal bygge på.

Hele rammen rundt kampene som avholdes på La Manga holder høyt nivå. Her skal Norges Fotballforbund med Terje Liknes, Leif Ivar Akselvoll med flere ha stor ros.  Samtidig er landslagstrenere tilgjengelig sammen med stab. Ikke bare de som er knyttet til G17 og G19 lagene, men også Leif Gunnar Smerud fra U21, nytilsatt trener for G19 Pål Arne Johansen og Gunnar Halle fra G16 var tilstede hele uken sammen med Håkon Grøttland og Truls Dæhli. Flere av kveldene var disse samlet på en av leiligheten på Los Olivos, hvor fag og sosialt samvær var i fokus.

LaMangaSmerudENGASJEMENT: U21 landslagssjef Leif Gunnar Smerud var svært aktiv og synlig på La Manga Seminaret 2017. Og delte gladelig med sine erfaringer underveis.

TID og TILGJENGELIGHET, er to viktige stikkord i alle læring og erfaringsutveksling. La Manga og internasjonal uke byr på en anledning til å få tid til den gode samtalen, diskusjon, flytting av salt og pepperbørser ved lunsjbordet, når man må billedgjøre situasjoner man ønsker å gjenskape fra kamp og trening. På La Manga finnes RO og TILFREDSHET.

LaMangaGeirJarlBredeMENTOR: NFF-mentor Jarl Torske sammen med assistenttrener på G17 Geir Hansen og analyseansvarlig Brede Skahjem Tokvam

Norsk fotball utvikler seg på en rekke områder. Profesjonaliseringen gjør at vi også får flere trenere som har det som yrke. Da er det også behov for ett sterkt og godt fagmiljø - hvor både skolering og det sosiale skal dyrkes. Dette ble det til fulle på La Manga, det var lett å se hvordan man gjennom uken knyttet nye bekjentskaper og utvidet kontaktnettet sitt. Fellesskapet trenerne imellom var på plass - også på tvers av alder, erfaring, rolle og miljø man er fra. Mest synlig var dette i måten miljøet tok imot de unge trener-studentene fra NIH som med som en del av deres praksis.

LaMangaNIHstudenterSTUDENTENE: Lærer ved NIH Einar Sigmundstad sammen med en gruppe trener-studenter som deltok på La Manga Seminaret 2017