TRIST OPPLEVELSE: Nils Harald Lehne er trener for G12-laget til Ringsaker/Nes, som slo Moelven 48-0. Seieren ga ham ingen glede, men var en trist opplevelse. Foto: JACOB SUNDBLOM NYGAARD, HAMAR ARBEIDERBLAD

Det er Hamar Arbeiderblad som forteller den lite lystige fotballhistorien fra aldersbestemt barnefotball på Hedemarken.
  HA forteller om gråtende fotballbarn som går av banen etter en høstkamp i Gaupen, der Ringsaker/Nes ledet 10-0 allerede etter fem minutter og det endte 48-0 til slutt.

En trist sak

Etter sjokktapet forsvant fotballgleden for mange av Moelven-spillerne, og klubben måtte til slutt trekke laget sitt fra serien da de ikke hadde igjen nok spillere til å stille lag.
  – Det ble en skrekkamp og skal ikke skje. En trist sak, sier Bjørn Nybu, daglig leder i NFF Indre Østland til Hamar Arbeiderblad.
  Nils Harald Lehne har vært sentral i Ringsaker-fotballen i en årrekke og er trener for G12-laget som vant 48-0. Også han reiste hjem fra kampen med en vond følelse.
  – Man skjønte tidlig i kampen hvilken veg det bar. Etter hvert begynte noen å gråte på banen og det var tydelig at gleden var borte. Det var en kjedelig og uhyggelig opplevelse, forteller Lehne til HA-sporten.

Komplisert

– Dette er en komplisert og lei sak, men det er åpenbart at en slik kamp gjør noe med guttene. Lufta går ut av dem, og det er kanskje ikke moro å gå på skolen dagen etter å ha tapt 48-0, sier Stig Kristiansen, som er leder for yngres avdeling i Moelven.
  Bare fem av spillerne på laget ville fortsette med fotball etter braktapet i august.
  – Vi prøver å motivere og finne løsninger for å få ungene tilbake til fotballen. Som klubb har vi grublet og tenkt mye på hva vi kan gjøre for at de skal ville spille igjen. Moelven som klubb synes det var fryktelig trist å måtte trekke et lag av sånne årsaker. Vi er inne i en prosess nå der vi ser etter løsninger, sier Kristiansen til HA.

Fotballkretsen på banen

Daglig leder Bjørn Nybu i NFF Indre Østland sier til avisa at fotballkretsen har tatt tak i saken på grunn av dens spesielle karakter, og kretsen har blant annet vært i dialog med Moelven med tanke på å få spillerne tilbake til fotballen.
  Under kampen forsøkte Ringsaker/Nes sine trenere først å plukke én spiller av banen, for så å begrense antall touch innad i laget, uten at det hjalp.
  – Vi vurderte å plukke av enda flere spillere også, men følte det ikke ville føre til annet enn at det ville gi en mer ydmykende følelse overfor motstanderen. Vi vurderte og diskuterte hva vi kunne gjøre, men klarte ikke finne på noe lurt, forteller trener Lehne.
  Bjørn Nybu er glad for at laglederne diskuterte seg i mellom og forsøkte å gjøre tiltak for å skape mer jevnbyrdighet i kampen.