SAMLET: Representantene fra NFF, UEFA og forbundene i San Marino, Latvia, Tyrkia, Israel og Ukraina samlet på Marienlyst stadion. Foto: Thomas Brekke Sæteren/fotball.no

Representanter fra San Marino, Latvia, Tyrkia, Israel og Ukraina deltok i seminaret, som ble gjennomført i Drammen, med NFF Buskerud som god bidragsyter på arrangementssiden.
  Temaet for samlingen var hovedsakelig fysisk trening.
  – Et fint faglig seminar der målsetningen er å bli klokere på hvordan andre tenker og gjør det, og gjøre refleksjoner rundt det, forteller fagansvarlig for trenerutvikling i NFF, Dan Eggen, til fotball.no.

Beste praksis

Eggen fortsetter med å påpeke at det ikke er lett å finne noen «beste praksis» når det gjelder fysisk trening i fotball.
  – Man har trenerutdanning, keepertrenerutdanning og spillerutviklingsutdanning, men ingen fysisk trener-utdanning. Det er fordi det er så stor sprik i hvordan landene gjør det, fremholder Eggen overfor fotball.no.
  – Det er derfor UEFA har gjort som de gjorde her. De har ikke noe fasit på det, annet enn at de ser en helt klar trend når det gjelder oversikt og nøye oppfølging av totalbelastningen for enkeltspillere og lag. Trener man for mye, uten at noen vet nøyaktig hvor mye det er, er det ikke bra, og trener man for lite er det heller ikke bra, fortsetter han.

Sterke navn

Blant bidragsyterne under seminaret var kapasiteter som lege Jan Ekstrand, som har jobbet med undersøkelser i Champions League i 20 år, Toppfotballsenterets Sigmund Aasen og Paul Balsom, som jobber med fysisk trening både i Premier League for Leicester og med det svenske landslaget.
  Fra NFF presenterte Dan Eggen og Håkon Grøttland NFFs spillerutviklings - og trenerutviklingsmodell. Det samme gjorde representanter fra de gjestende fotballforbundene.
  I tillegg var det både presentasjoner og observasjon av økter med Strømsgodsets G16- og A-lag.
  – Det var et kjempeinteressant fokus og viser at det er mange måter å gjøre ting på, påpeker Dan Eggen.

StudyGroupAndreasDanPÅ PLASS: Nestor Andreas Morisbak på plass i Drammen, sammen med fagansvarlig for NFFs trenerutdanning, Dan Eggen. Foto: Thomas Brekke Sæteren/fotball.no