ANSVARLIG: Håkon Grøttland er fagansvarlig for Landslagsskolen og har bidratt til å løfte den ytterligere med 2018-versjonen. Foto: Ivar Thoresen
Reidar Schjei

Den jobben som «NFF staben» med Håkon Grøttland i spissen har gjort her fortjener all den ros som kan gis. Personlig mener jeg, etter så mange år innen norsk fotball, dette er det beste som er fremlagt noensinne.
Landslagsskolen versjon 2018 skal vi alle være stolte av, nå har vi en felles plattform for dette løftet, enten det er på spillerutviklingsiden, eller i utdanningen av trenere som skal bidra til dette.

Allerede godt mottatt

Fotball-Norge har selvsagt vært godt igang i mange år med bruken av Landslagsskolen og tilhørende Sportsplan. Da har den vært målrettet mot våre ungdomsspillere som er kommet inn på kretstiltak og videre inn i mot aldersbestemte landslag.
Den er allerede tatt inn som pensum i UEFA B-lisenkursene og er mottatt på en meget positiv måte.
Fotballtreneren.no har jo omtalt dette produktet mange ganger i tidligere artikler så dette er selvsagt ikke noe nytt for våre lesere. Men det arbeidet som nå er gjort med utviklingen fortjener full oppmerksomhet.

Ny plan 2018OPPGRADERING: NFF har oppgradert Landslagskolen versjon 2018

Den «røde, hvite og blå tråden» for norsk fotball

Sportsplanen som baserer seg på «filosofien» i Landslagsskolen er den aller første planen som er laget av NFF. Hensikten er at det skal bli en «rød, hvit og blå tråd» for spillerutviklingen i norsk fotball, en tråd som i alt for mange år har bestått av «alle regnbuens farger» en sprikende regnbue i alle rettninger. Nå kan vi stå samlet om en felles «filosofi» med et moderne verktøy som er oppgradert både faglig og visuelt som er lett å forstå og benytte i læringsareenaen.
Denne bør inngå i alle klubber sine sportsplaner, gjerne som et kriterum i Kvalitetsklubbprosjektet. Den bør også forankres videre i trenerutdannningen, da vil vi jobbe i samme rettning på alle nivå i norsk fotball.

En god jobb fortjener ros

Hensikten her er først og fremst å lage en postiv omtale, etter at oppgraderingen av Landslagsskolen dumpet ned i mailboksen min fra NFF denne uka. Den tok lang tid å laste ned, jeg kopierte raskt inn noen "bilder" som jeg tok med meg til pågående Grasrottrenerkurs ungdomsfotballdelen på Kattem onsdag kveld. Det jeg har savnet tidligere er nå på plass. Å kunne vise aktuelle videoklipp opp mot valgte tema gir en helt annen læring enn å stå «å messe» eller rable ned noe uforstående på en flipp-over, her forteller klippet alt, og det kan snurres om og om igjen.
Dette skaper refleksjon, gjenkjenning og gode diskusjoner. Annimasjonene har også blitt svært illustrerende og gode.

Visuelle bilder 2VISUELL OPPGRADERING: Nå kan man klikke seg inn under alle temaer og finne aktuelle videoklipp, eller animasjoner av spillsituasjoner

Gratulerer NFF

Alle skjønner at «gammel´n» er litt i «den syvende himmel» når han skriver dette, men først og fremst ønsker jeg å gi en hyllest til NFFs Håkon Grøttland og hele hans «stab» som har gjort en fremragende jobb som fortjener alle den ros de kan få.
Gratulerer med en utmerket jobb alle sammen og lykke til på utviklingsveien med norsk fotball

• Les også: Sportsplan hovedpensum på UEFA B-lisens kursene