EVENTYR: Graham Potter har skapt fotballhistorie i Östersund. I kveld venter Arsenal i Europa Leagues 16dels finale. Foto: NTB scanpix

Graham Potter (42) gjorde et annerledes og utypisk valg da han i 2011 fikk sjansen til å lede den unge klubben Östersund opp og fram fra dypet av svensk breddefotball. Han innrømmer at det til tider har vært tøft. Samtidig har det nesten vært en sammenhengende reise i suksess.
  Sånn sett er det verken tilfeldig eller ufortjent at Graham Potters navn nå linkes til de større jobbene i hjemlandet – nå senest ble han trukket fram som kandidat til managerjobben i Stoke etter Mark Hughes.

Stiftet etter at Wenger overtok Arsenal

Östersund ble stiftet 31. oktober 1996 – fem uker etter at Arsène Wenger ble presentert som ny manager i Arsenal.
  – Arsenal er en fantastisk klubb. En institusjon, og det å skulle reise til en returkamp på Emirates stadion er helt crazy – de har plass til flere tilskuere på sin stadion enn vi har innbyggere i vår by. Forhåpentligvis har jeg med dette bevist at det finnes en ny vei fram for engelske trenere, sier Potter til The Guardian før kveldens oppgjør i kulde og snø med 9 000 tilskuere – og et lag med svensker pluss noen spillere fra land som Irak, England og Ghana, som ikke har lyktes på større arenaer.

ArseneWengerELDRE ENN KLUBBEN: Arsène Wenger ble manager i Arsenal fem uker før dagens motstanderklubb Östersund ble stiftet. Arsenal valgte å legge forberedelsene til dagens kamp i den svenske vinterbyen til hjemlige trakter i London. Foto: NTB scanpix/Reuters

Ti kamper i toppen

Som spiller fikk Graham Potter ti kamper på øverste nivå for Southampton. Spillerkarrieren omfattet også spill for Birmingham, West Bromwich, Stoke, York. Boston og Macclesfield.
  Han lot seg ofte frustrere over tilnærmingen til spillet.
  – Da jeg startet var engelsk fotball på vei tilbake fra mørket, etter mange års utestengelse fra europeisk fotball. Jeg spilte fordi jeg elsket spillet, men jeg likte ikke fokuset på å ikke gjøre feil og kulturen for å spille på frykt og skyld, sier Potter videre til den engelske avisa.
  Han ville gjøre noe med det og startet sin utdanning med tanke på å bli trener allerede mens han spilte i Southampton. Og det var gammelt vennskap og litt tilfeldigheter som åpnet muligheten til å lede Östersund under klubbens ambisiøse leder Daniel Kindberg i 2011.

Til topps i 2015

Potter brukte bare fire sesonger – med klubblederen sterkt i ryggen – på å føre Östersund til Allsvenskan.
  – Du må tro på det. Når du gjør et valg som dette, med de forsakelser det medfører, blant annet med tanke på nærhet til venner og familie, må du sørge for at det fungerer. Men det var krevende. De to første sesongene var det ikke video, så jeg måtte reise ni timer for å scoute en spiller. Min kone Rachel mente jeg var gal. Det var øyeblikk hvor jeg tvilte, hvor jeg tenkte at vi er sjanseløs fordi vi ikke har økonomien som skal til, vi har ikke ressursene. Men det prellet av. Jeg mistet aldri troen.

Samer, sang og kultur

På veien fram til kveldens historiske møte med Arsenal har Graham Potter gjort mange dristige og utradisjonelle valg. Det har handlet om «folk først».
  – Det er et resultat av mange samtaler mellom Daniel og meg. Vi har snakket mye om helhetlig utvikling, og kulturakademiet var Daniels idé, og jeg liker ideen om å utvikle dybden til en person, sier Potter.
  Det har resultert i både sang og teaterforestillinger med Östersundspillerne i hovedrolle. Nå senest har de hentet inn en lokal hip-hop artist og mikset det med den samiske kulturen.
  – Det første trinnet er å bli kjent med kulturen, så her måtte vi lære mye nytt – både om reindrift og lassokasting.
  Ganske fjernt fra det å spille så godt fotball at det sikret avansement fra gruppespillet i Europa League med andre ord, men samtidig tydeligvis veldig effektivt.

Må skjønne hvor du er

Potter har gjort mange andre særegne grep også. Som da hver spiller før den svenske cupfinalen i fjor fikk to brev om morgenen kampdagen.
  Det ene var fra Potter selv hvor han skrev personlig til hver enkelt spiller om dem som mennesker. det andre var fra familien, som uttrykte hvor stolt de var over det spillerne hadde oppnådd.
  Om dette er grep som kan videreføres om interessen fra toppklubber i England fortsetter, og Potter velger en managerjobb i hjemlandet ved neste korsvei, sier han:
  – Du må respektere og forstå omgivelsene og det miljøet du er i. Så jeg tror ikke det er så enkelt som å ta ting fra Östersund og overføre det direkte til andre steder. Men konseptene rundt hvordan et lag fungerer, betydningen av forholdet mellom spilleren og mennesket og hvordan du utvikler begge deler, gjelder alltid, sier Graham Potter til The Guardian før han til slutt sier litt om kveldens gigantkamp mot Arsenal.
  – Vi forstår vår plass i hierarkiet. Vi må spille veldig godt og de må spille veldig dårlig om vi skal ha en sjanse.
  – Du kan drømme i fotball, og vi skal gjøre vårt beste. Dette er en «once-in-a-lifetime» opplevelse for oss. Vi ser på det som en gave. En mulighet for oss til å finne ut mer om oss selv, til å vokse og utvikle oss.
  Östersund har slått både Galatasaray og PAOK Thessaloniki hjemme. En tøff test venter for Arsenal i minus fire grader på Östersund Arena i kveld.

• Se video fra The Guardian om Graham Potter og Östersund i vinduet under.