ÅRETS UNGE TRENER: Eirik Kjønø ble fredag kåret til Årets unge trener av Norsk Fotballtrenerforening, Foto: NTB scanpix

Her er begrunnelsen for tildelingen:
  Kompetansebygging, særpreg og stor arbeidskapasitet kjennetegner både Årets unge trener og det miljøet han har rundt seg. Det er et konkurransefortrinn som har før bydelsklubben helt til OBOS-liagen i kamp mot klubber med langt større økonomiske ressurser og mer tradisjonsrik historie.

Eirik Kjønø reiste allerede som 16-åring til skotsk fotball som lærling. Etter det oppholdet spilte han 2. divisjonsfotball her hjemme i fire sesonger før han bestemte seg for at det var trener han ville bli.
  På veien har han samlet seg en bachelorgrad i trening, coaching og idrettspsykologi samt UEFA A-lisens, samtidig som han har skaffet seg praktisk erfaring som sonelagstrener, ungdomstrener, utviklingsansvarlig, rekruttlagstrener og assistenttrener. Trenerjobben ble gjennom flere år også kombinert med prosjektstilling i Norsk Toppfotball-Sport, analysearbeid for Norges Fotballforbund og som tiltaksleder i Norsk Fotballtrenerforening.
  I sum har det gitt ham unik kompetanse og erfaring, hans unge alder til tross.
  Han har vært i trenerapparatet til Grorud siden 2014. Først som assistent under Rolf Teigen, så hovedtrener i 2018 og 2019. Med et ungt og nytt mannskap gjorde han en så god jobb allerede i fjorårets sesong at han også da ble kåret til «Årets unge trener» av NFT. Da han tok laget enda et hakk videre og sikret opprykk til OBOS-ligaen for første gang i Groruds historie denne sesongen, har 28-åringen gjort seg fortjent til å vinne samme prisen på nytt.

Statutter:
Prisen «Årets unge trener» tildeles enkeltpersoner som på en meget fortjenestefull måte gjennom sitt trenervirke har bidratt til å utvikle lag og enkeltspillere innenfor området spillerutvikling og norsk breddefotball.
  Årets unge trener skal være under 35 år. Årets unge trener må være medlem av Norsk Fotballtrenerforening. Årets unge trener tildeles diplom og et stipend.
  Beslutning om tildeling treffes i NFTs styre, etter at saken har vært forberedt og behandlet fortrolig.