TRENINGSPROSESSEN: Dan Eggen leder seksjonen for trenerutdanning i NFF og innledet etterutdanningsprogrammet på Cupfinaleseminaret med å snakke om treningsprosessen – planlegging, metodikk og praktisk innhold. Foto: IVAR THORESEN
Gjest
Av Klara Skovro Thoresen

CFS2017grønnmsymbolDaglig leder i Norsk Fotballtrenerforening (NFT), Teddy Moen, og leder for trenerutdanningen i Norges Fotballforbund (NFF), Dan Eggen, ønsket velkommen til litt over 200 trenere på etterutdanning torsdag. Årets tema er treningsprosessen for etterutdanningen for UEFA A- og UEFA PRO-lisens trenere, samt trenere med NFF keepertrener A-lisens og UEFA keepertrener A-lisens, i et spennende program.

– Det er et flott program for å hente instrukser man kan ta med seg inn i dagliglivet som ´trener. Det overordnede målet er for trenerne å hente impulser til å fordype seg i fagområdet etter hver enkelt sine behov, sa Dan Eggen i innledningen.
  Treningsprosessen er stort som tema, og kan inneholde omtrent alt. Eggen avgrenset det til forberedelser til prestasjon, for enkelthetens skyld.
  Etterutdanningsseminaret som går torsdag og fredag formiddag til det ordinære Cupfinaleseminaret starter ved lunsjtider, gjelder alle trenere med UEFA A-, og
 PRO-lisens, samt NFF keepertrener A-lisens og UEFA keepertrener A-lisens. Etterutdanning er en viktig del av treneryrket. For å opprettholde trenerlisensen, kreves det stadig faglig påfyll.
  – Ingen kan si at man er ferdig utlært. i denne bransjen må du selv bidra til å være faglig oppdatert og sette det i system, sa Teddy Moen.
  – Den som tror man er ferdig utlært er ferdig.

CFS301117TeddyApningÅPNING: NFTs daglige leder Teddy Moen åpnet torsdag ved lunsjtider det 29. Cupfinaleseminaret for norske fotballtrenere, på Ullevaal stadion. Foto: IVAR THORESEN