-- annonse --
Nyheter
AVSLUTTENDE UEFA-LISENS KURS 2017: Tidligere Molde, Odd og Start-spiller, Kjetil Ruthford Pedersen på treningsfeltet under kurset. Denne helgen forsvarer hans sin oppgave «Kapteinsrollen – fra et trenerperspektiv». FOTO: Ivar Thoresen FOTBALLTRENEREN
Teddy Moen
Teddy Moen
Daglig leder Norsk Fotballtrenerforening

918 85 123

Alle trenerne må forberede en innledning på 15 minutter om sin egen oppgave. Innledningen skal ta for seg bakgrunn for oppgaven, problemstilling, metode og resultat-/drøftingskapitlet.

Oppgavefremleggingen holdes i mindre grupper hvor videobilder/powerpoint brukes for å understreke innhold og resultater. 

Spørsmål fra de andre i gruppa, veileder og sensor, frembringes etter innledningen. Deretter skal kandidaten ha to problemstillinger han/henne vil diskutere med gruppa som er relevante for oppgaven. Veileder leder diskusjonen, som skal vare i en drøy time. Det er avsatt en tidsramme på maks. 90 minutter på hver kandidat.

I forkant av samlingen oppfordres trenerne til å sette seg inn i de andre kandidatenes oppgaver. Alle sammendragene fra de 29 oppgavene er sendt ut på forhånd.

– Å gi UEFA-godkjent sertifisering på nest høyeste nivå i trenerutdanningen, betyr at NFF ønsker å øke kompetansenivået på disse kandidatene, hvis mål er at de skal virke i toppfotballen eller på høyt spillerutviklingsnivå.

Dag Riisnæs er fagansvarlig for trenerutdanning i NFF og er ansvarlig for gjennomføringen av UEFA A-lisens utdanningen.

– Denne helgen er viktig på mange måter. Vi sørger for å utfordre kandidatene på å kunne forsvare en fotballfaglig problemstilling de har jobbet med over tid – opp mot andre trener, veiledere og andre. Dette er noe dyktige trenere må håndtere som en del av jobben. Den kritiske sansen og evnen til å debattere faget, er svært givende. Dessuten er det mange svært spennende oppgaver som fremlegges som skaper engasjement.

Oppgavene – UEFA A-lisens 2016/2017 – 29 kandidater

Andreassen, Daniel; 

  • Likheter/forskjeller på ledelse av gutte-/jentelag?

Andreassen, Kjetil B.; 

  • Individualisering av fotballspilleren

Bendiksen, Alexander;

  • A single case study on how to optimize the learning process and development of elite youth soccer players

Berg, Roy Arne;

  • Høyt press. Sekundene som avgjør muligheten

Bjerkeset, Tormod;

  • Hvordan kan Nardo rendyrke 1-4-3-3/1-4-5-1  i etablert forsvar?

Enersen, Svein; 

  • Har trenere fokus på å få spillere til å kommunisere med hverandre på banen? Hvordan kan dette stimuleres?

Ferstad, Jørgen; 

  • Hvordan kom Rosenborg til målsjanser i TL i 2016?

Flå, Bjørn Inge;

  • Treneren som motivator

Gustavson, Bo Folke;

  • Landslagsskolen

Haddal, Tor Arild;

  • Hvilke lederegenskaper bør en trener i toppfotballen ha?

Hoem, Jonas; 

  • Spissens rolle i toppfotballen. En rolle i endring

Holmgren, Jahn; 

  • Bruken og effekten av taktisk periodisering

Iversen, Roger;

  • Hvordan få det gode ut av «breddespilleren»?

Johnsen, Christian; 

  • Hvorfor ble Raufoss det mestscorende laget  i Norge i 2003?

Knutsen, Caroline;

  • Indre motivasjon.  En case-studie av Ada Hegerberg

Lone, Kjetil;

  • Motivasjon – de ulike gleders betydning

Lund, Tom Erik;

  • Hvordan scorer og slipper Fauske Sprint inn mål? En studie fra 2016

Mortensholm, Anders;

  • Fotballdidaktikk. «Undervisning i fotball»

Pedersen, Kim André;

  • Treneren som leder

Pedersen, Kjetil R.; 

  • Kapteinsrollen – fra et trenerperspektiv

Selnæs, Erik;

  • Spissrollen i RBK

Steenslid, Børre; 

  • Arbeidskrav utfra posisjon på banen - med hovedfokus på sidebacken

Strand, Bjørn Frode; 

  • Hva skal til for å gjøre norsk spillerutvikling konkurransedyktig på høyeste internasjonale nivå?

Thon, Christian;

  • Eneren til «en i mengden»

Torjussen, Luke; 

  • Conceding goals.  Defensive performance at Bærum SK

Tran, Hiep;

  • Angrep mot etablert forsvar

Ødegaard, Hans Erik;

  • Er norske lag for dårlige – sammenliknet med de beste utenlandske – til å skape ubalanse, for så å score mål?

Ødegaard, Robin; 

  • Verdensenerens fall. En analyse av Spania

Øren, Alexander;

Programmet – avsluttende samling

Torsdag 9.mars

11.30-12.30 Oppmøte og lunsj.

13.00 Gjennomgang av program/arbeidsmåte, Dag Riisnæs

13.15 Trender i spillet, Dag Riisnæs

14.00 Pause

14.15 Status norsk fotball, Nils Johan Semb

15.15 Pause

15.30 Presentasjon/diskusjon 1, grupper

17.00 Pause

17.15 Gruppediskusjoner med bakgrunn i Nils Johan Sembs innlegg

18.00 Pause

18.15 Presentasjon/diskusjon 2, grupper

19.45 Slutt

20.00 Middag

Fredag 10.mars

09.00 Presentasjon/diskusjon 3, grupper

10.30 Pause

11.00-12.15 «Hvem vinner til slutt?», Kjetil Kristoffersen 

12.45 Lunsj

13.30 Fysisk trening i fotball Thor Einar Andersen, professor NIH/Medisinsk leder NFF/IHS og Torstein Dalen, stipendiat NIH/fysisk trener Strømsgodset

16.30 Pause

17.00 Presentasjon/diskusjon 4, grupper

18.30 Slutt

19.30 Middag

Lørdag 11.mars

09.00 Presentasjon/diskusjon 5, grupper 

10.30 Pause

10.45 Presentasjon/diskusjon 6, grupper

12.15 Lunsj, UBC

13.15 Presentasjon/diskusjon 7, grupper

14.45 Pause

15.00 Presentasjon/diskusjon 8, plenum 

16.30 Pause

17.00 Livet som topptrener, Arne Erlandsen, hovedtrener Lillestrøm SK 

18.00 Slutt

20.00 Middag

Søndag 12.mars

09.00 Oppfølging av utviklingsmål og oppsummering av kurset (firergrupper) + individuell samtale med veileder 

10.30 Avslutning i plenum, utdeling av kursbevis/poengskriv

11.00 Slutt 

Les også: Om UEFA-Lisens utdannelsen

Les også: Travel uke for 32 A-lisens trenere deltakere

Kommentarer (0)

There are no comments posted here yet
-- annonse --