UNG OG LOVENDE: Norsk Fotballtrenerforening kåret fredag Ole Martin Nesselquist, Moss FK, til Årets unge trener i norsk fotball. Prisen ble delt ut av NFTs hedersmann, Bjørn Hansen. Foto: IVAR THORESEN

CFS2017grønnmsymbolI begrunnelsen for kåringen heter det:
Ole Martin Nesselquist, Moss FK er kåret til Årets unger trener. Nesslequist er en målrettet, dedikert og sterk fagmann og er den yngste noensinne som har tatt UEFA A-lisens trenerutdannelsen gjennom Norges Fotballforbund. Han er nysgjerrig på faget og er alltid på jakt etter ny kunnskap. Han er ikke redd for å oppsøke ulike miljøer og trenerkolleger, samtidig som han aktivt søker kurs og seminarer for å bli en enda dyktigere trener.
  Han ble landets yngste A-lagstrener da han høsten 2012 overtok ansvaret for 3. divisjonslaget Trosvik i Fredrikstad som 19-åring. Denne jobben hadde han til han i 2015 ble både sportssjef og etterhvert assistenttrener i Moss FK senere samme år.
  Fra juni 2016 har han vært hovedtrener i den tradisjonsrike Østfold-klubben, og først rykket Moss FK ned i regionligaen i 2016 – så rett opp igjen til PostNord-ligaen i 2018 etter avdelingsseier i 2017.
  Med det har Nesselquist på en meget fortjenestefull måte bidratt til å utvikle lag og enkeltspillere innenfor spillerutvikling og norsk breddefotball, og ledet Moss til et suverent opprykk etter sesongen 2017.

I statuttene for å bli kåret som årets trener i Norsk Fotballtrenerforening heter det blant annet:
Prisen ”Årets unge trener” tildeles enkeltpersoner som på en meget fortjenestefull måte gjennom sitt trenervirke har bidratt til å utvikle lag og enkeltspillere innenfor området spillerutvikling og norsk breddefotball.
  Årets unge trener skal være under 35 år. Årets unge trener må være medlem av Norsk Fotballtrenerforening.

Norsk Fotballtrenerforening kåret samtidig Geir Bakke, Sarpsborg 08 til årets trener på herresiden i norsk fotball, Hege Riise, LSK kvinner til årets trener på kvinnesiden og Lars Borgar Waage fra Pors ble kåret til årets trenerildsjel.