SJOKKERENDE: Amatørvideo av sjokkerende oppførsel av en Kløfta-trener i en G16-kamp mandag. Skjermbilde: Privatvideo

Det var nettstedet Lokalfotballen som tirsdag publiserte en anonymt tilsendt video med en episode fra en G16-kamp mellom to lag fra Sørumsand og Kløfta mandag.
  Den private mobilvideoen viser hvordan en diskusjon mellom Kløfta-treneren og dommeren utarter, og ender med at treneren dytter til dommeren – som deretter blåser av hele kampen.

Se videoen her:

Reagerer sterkt

Daglig leder Teddy Moen i norsk Fotballtrenerforeningen reagerer sterkt på det han ser på videoen.
  – Trenerforeningen er blitt forelagt hendelsen i går og vi har sett opptaket fra sidelinjen i kampen mellom Kløfta 2 og Sørumsand 3. Vår umiddelbare reaksjon er at dette er en sjokkerende oppførsel av treneren. Det er slik oppførsel vi IKKE ønsker å se av en trener i norsk fotball. Ingen dommer skal oppleve å bli sjikanert på en slik måte, sier en klar og tydelig Teddy Moen.

Trist

– Det er ekstra graverende at treneren fysisk går til angrep på dommeren. Det gjør meg trist å se dette, men vi håper at dommeren er kommet over situasjonen. Vårt inntrykk er at han løste en vanskelig situasjon på en god måte, og beholdt autoritet og ro under krevende forhold, fortsetter Moen og er snar med å understreke:
  – Treneren skal være et forbilde og en rollemodell. Slik han opptrer her er han det motsatte. Det er det også lett å se at flere av spillerne påpeker gjennom å vise oppgitthet. Det er viktig at NFF markerer at denne type oppførsel er uakseptabelt og at det gis en streng sanksjon tilbake, påpeker Trenerforeningens daglige leder.

Får konsekvenser

– Det er klart dette får konsekvenser, men nøyaktig hva som skjer kan jeg ikke si noe om nå, sier fotballederen i Kløfta, Kjetil Kokkim, til Lokalfotballen tirsdag ettermiddag.
  – Vi ser svært alvorlig på denne saken og dette er oppførsel som ikke samsvarer med Kløftas verdier, understreker han.
  Kokkim innrømmer at det har vært noe uro rundt den aktuelle treneren også ved en tidligere anledning.

Aldri opplevd lignende

Til Lokalfotballen sier kampens dommer, Inge Seth, at han aldri har opplevd lignende.
  – Nei, dette er det verste jeg har vært med på. Det var så ubehagelig at jeg måtte blåse av kampen, sier Seth.
  Trond Ivar Døvle, som er dommersjef i NFF Akershus sier at de har mottatt dommerens rapport, og ikke vil kommentere saken ytterligere før rapporten er behandlet.