FRAMTIDSRETTET OG MODERNE: Fagsjef Even Pellerud mener sterke norske resultater blant annet på G17- og J17-landslagene skyldes framtidsrettet og moderne satsing gjennom «Landslagsskolen» og «sportsplan for aldersbestemte landslag». Foto: Ivar Thoresen

– Norge markerer seg - også i en verdensidrett. NFFs landslagsskole og sportsplan virker. Vi gleder oss, men selvpiningen fortsetter, skriver Even Pellerud, fagsjef for kvinnefotball i Norges fotballforbund, i et innlegg på fotball.no.

Mesterlære

Pellerud skriver videre om tradisjoner, historisk gode resultater med påfølgende høye forventninger og ambisiøse handlingsplaner. Det er ikke nok å delta. Vi skal helst vinne.
  – Historien til norsk kvinnefotball er suksessrik, men det skremmer ikke nye norske årganger av fotballjenter. Tvert imot, gode tradisjoner og kulturen utnyttes til vår fordel, som stimuli og motivasjon. Den «skjulte læring» som begrep er velkjent og veldokumentert. Fra Gunn Nyborg, Heidi Støre og Linda Medalen, via Gro Espeseth, Hege Rise - til Solveig Gulbrandsen og mange, mange andre, fram til dagens stjerner anno 2017. The list goes on. Unge norske spillere ønsker å bli de neste store landslagsspillerne, skriver Even Pellerud.
  – Man observerer, leser om - og lærer av mesterne. Noen har gått opp løypa, man lærer triksene, kompetansen forplanter seg. Sluttspillerfaring er ikke bare viktig, den er helt avgjørende, fortsetter han i innlegget på fotball.no.

Imponerende statistikk

Som en liten påminnelse til alle som er raske til å snakke norsk fotball ned når resultatene ikke blir helt som forventet, har Even Pellerud gode svar i sin artikkel:

• Norges A-landslag kvinner brukte 2016 til å knuse all motstand i EM-kvalik. Flaggskipet vårt skal til sluttspillet i Nederland om et par måneder og tar med seg de gode følelsene fra et minnerikt mesterskap sist gang, i 2013. Da holdt det til sølv i Sverige. Minnerike dager i Sverige som ble avsluttet med en fantastisk finale foran 41.000 tilskuere i Friends Arena, Stockholm.
  • Norge A er fortsatt et av få land som har deltatt i samtlige VM-sluttspill, fra 1991-2015. Ikke bli overrasket om vi er der i 2019, også - med nye stjerner som har lært gamet, med Maren, Ada, Caroline i front.
  • J19-landslaget vårt deltok i EM-sluttspill så nylig som i 2016, med hederlig plassering.
  • J17 deltok i sitt EM-sluttspill i 2016 og presterte å ta en sterk 4.plass.
  • Ingen andre nordiske land var med på noen av disse 2 mesterskapene ifjor. Norge var med i begge!

Nåtid:

• J17-laget vårt er i skrivende stund i Tsjekkia og har prestert å spille seg til en semifinaleplass i et EM-sluttspill, Norge vs Tyskland torsdag ble en skikkelig «høydare» - som gikk gjennom ordinær tid og ekstraomganger til en straffesparkkonkurranse Norge tapte knepent.

– Vi er igjen eneste nordiske lag i et sluttspill - og dominerer turneringen sammen med stornasjonene Tyskland, Nederland og Spania. Likevel gjør vi vårt beste for å overbevise våre landsmenn og landskvinner om at vi har mistet grepet på kvinnefotballen. Dette er historieforfalskning og sjølplaging. Sannheten er at vi hevder oss svært godt anno 2017, skriver Even Pellerud.

Ikke tilfeldig

Han minner også om at Norge var ett av 16 lag i årets EM-sluttspill for G17.
  – Hvorfor er suksessene til J17 og G17 spesielt spennende å registrere? Vi tror ikke dette er tilfeldig! NFFs dristige satsing på «Landslagsskolen» og «sportsplan for aldersbestemte landslag» har fått virke noen år, en framtidsrettet og moderne satsing som allerede begynner å manifestere seg i spreke resultater. Systematikk og klar retning gjennomsyrer arbeidet med våre beste unge spillere og de unge landslagene våre, avslutter Even Pellerud på fotball.no.

• Les hele artikkelen på fotball.no