GNISTEN TILBAKE: Per-Mathias Høgmo har fått gnisten tilbake og ser fram til å starte jakten på opprykk med Fredrikstad i helgen. Foto: NTB scanpix

Fredrikstad serieåpner hjemme mot Asker søndag kveld, og den tidligere landslagstreneren er full av energi og optimisme foran sesongen.
  Til NTB forteller han at han gleder seg over landslagets ferske suksess under arvtakeren Lars Lagerbäck.
  – Men det var sårt en periode. Så ærlig må jeg få være, sier Høgmo (58) om da han forsvant fra jobben som landslagssjef.
  Når du var så nær et sluttspill, blir du veldig glad i spillerne. De betyr fortsatt mye for meg. Jeg følger dem tett, men som profesjonell trener vet du at det alltid handler om morgendagen. Jeg har vært og er en del av norsk fotball, og jeg gleder meg og er lei meg i takt med resten av Norge, sier Fredrikstad-treneren til NTB.

Lagt det bak seg

Høgmo røper forventninger til «nye» Norge.
  – Det gleder meg at spillere som slapp til under meg, som Moi (Mohamed Elyounoussi), Martin Ødegaard og Stefan Johansen, virkelig tar tak. Og det har kommet opp nye profiler som Kristoffer Ajer og Sander Berge, sier Høgmo og forteller om gode samtaler med Lars Lagerbäck.
  – Jeg har pratet med Lagerbäck. Vi hadde en lang runde her i vinter, hvor vi gikk gjennom mye. Vi snakket om spillere, norsk fotball og internasjonal fotball, og egentlig om det meste. Jeg fikk høre hvilke oppfatninger han har, og han ville vite litt om hvilke oppfatninger jeg har. Vi deler mange synspunkter.

Irritasjon

I NTB-intervjuet forteller Høgmo også om irritasjonen over de fire kampene (Aserbajdsjan 0-0, Italia 1-2, Ungarn 0-1 og Ungarn 1-2) som veltet EM-drømmen etter at han kom inn som Drillos etterfølger som landslagssjef i 2013.
  – Vi hadde Europas yngste landslag da jeg tok over. Det var et kraftig generasjonsskifte. Jeg er mest stolt over at vi gjorde en så god EM-kvalifisering at vi tok 19 poeng, like mye som Sverige tok sist og Danmark klarte vel 20. Med det unge laget fikk vi fylt Ullevaal stadion fire-fem ganger i 2015 og Fotball-Norge fikk se et engasjement og gode resultater. Det var viktig for oss alle. Vi fikk sett det potensialet som ligger i norsk fotball. Spillerne fikk vist seg fram og kom seg ut i store ligaer, poengterer Høgmo.
  Men så kom kampene som ødela alt.
  – Når det bikker i fotballen, er det ofte stolpe inn og stolpe ut. Det er lite som skiller suksess og fiasko. Vi hadde stolpe inn da vi tok OL-gull i 2000 med fotballjentene, men stang ut i jakten på EM-tur. Et helt Norge hadde lyst på en fest. Vi var overmoden for det, og da ble skuffelsen veldig stor – både for meg og alle andre. Som trener leder du hele tiden avgjørende kamper. Noen ganger handler det om å komme til sluttspill, andre ganger E-cup og her i Fredrikstad handler det om opprykk, sier Høgmo til NTB.

Turbulent

– Aserbajdsjan hjemme viser hvor nær vi var. Vi hadde 8/9-1 i målsjanser, men det endte 0-0. Vi hadde Italia borte i siste runde og ledet. Italia holdt på å dabbe av mot slutten og det var bare 17 minutter igjen da de utlignet. Hjemme mot Ungarn i omspillet skulle vi ha vunnet med et par mål, men i stedet ble det 0-1. Det var summen av de tapte matchballene som ble avgjørende, erkjenner Høgmo i intervjuet.
  Likevel er det returkampen i play off mot Ungarn som henger ved Høgmo som den som ødela alt.
  – Det har vært snakket mye om dagene fram til returkampen. Det har vært snakket mye om laguttaket, men vi gjorde en faglig vurdering, som vi alltid gjør. I ettertid kan man spørre seg om man kunne gjort noe annerledes. Det får vi aldri svar på, men som trener handler det om ta valg og ta ut lag, hvilken plan B og C du har, kommenterer han.
  På NTBs spørsmål om han burde gitt seg etter tapet i Budapest, svarer Per-Mathias Høgmo.
  – Det var helt naturlig å fortsette. Vi var så nær å vinne gruppen foran Italia og Kroatia, men fortsettelsen ble turbulent. Vi hadde mange skader og flere spillere som mistet plassen på klubblagene sine. Det ble underkommunisert at vi hadde så mange skader. Vi manglet ti mann på vårsamlingen og i de første høstkampene manglet vi seks spillere. Det var mange omstendigheter som gjorde at vi ble tynne. Vi kjenner historien etter tapet mot Aserbajdsjan. Det er ingen grunn til å bruke mer tid på det.
  Nå gleder han seg til et nytt kapittel i trenerkarrieren.