PÅ LUFTA: Åge Hareide er på lufta med egen podkast, i samspill med sønnen Bendik. Foto: NTB scanpix
Teddy Moen
Daglig leder Norsk Fotballtrenerforening

Podkasten er utviklet i samarbeid med hans sønn Bendik Hareide, og presenterer en rekke svært spennende tema som handler om det å stå i teknisk sone. Frem til nå er det laget hele elleve episoder med Åge som spenner fra oppstarten som spillende trener i Molde FK (1987) til det mentale spillet i fotballen som er så avgjørende for å lykkes i sporten. Gjennom disse episodene har man som både som ung- og som erfaren trener en fantastisk mulighet til å forstå helt sentrale elementer ved trener- og lederrollen.

Her får man direkte innsikt i mye av det som rører seg inne i hodet på en fullblods fotballtrener. Mye av tankene, bekymringene, analysene og strategiene som preger en suksessrik fotballtrener.

Dette er en unikt materiale, og her er en presentasjon av de første elleve episodene som er spilt inn (klikk på overskriften og du kommer inn på podkasten via Apple):

Etter proffkarrieren i England kom Åge tilbake til Molde FK som spillende trener. Her får du høre hvem som har inspirert ham til å gå trenerveien, hvordan han bygget opp et offensivt MFK-lag med Ole Gunnar Solskjær i spissen og hvordan han tok svensk fotball med storm i -98 og -99 med offensivt 4-3-3 system i Helsingborg. Du får også innblikk i avskjeden med Brøndby seks runder før slutt, da han valgte å forlate klubben for at de ikke skulle miste mesterskapet på målstreken.

I denne episoden får du høre hvordan det var å ta over etter sin mentor Nils Arne Eggen i Rosenborg. Arven skulle videreføres. De feide over all motstand i Tippeligaen og hentet hjem kongepokalen på Ullevaal på høsten. Så kom Norge på banen og satte Åge i en umulig situasjon. Hør hvordan han opplevede sirkuset som fulgte etter avskjeden i Rosenborg og tiden som norsk landslagssjef. Det ble sju uår uten titler og et mislykket opphold i Viking. Han var avskiltet som trener i Norge.

Da Malmö FF kom på banen kjente Åge en sterk revansjelyst på å vise at han fortsatt hadde det i seg. Hør hvordan han fikk en hele Malmö by til å tro på at de kunne komme seg inn i Champions League, hva som var den avgjørende faktoren at de klarte det, og den enorme risikoen han tok da de møtte Red Bull Salzburg i playoff til Champions League 2014. Her kommer vi innom mindgames og kjærligheten han har til Malmöfansen som har gjort sterkt inntrykk på Åge.

Etter suksessen med Malmö FF reiste Åge over broen for å ta over som dansk landstræner etter Morten Olsen. Journalister og eksperter flagget valget som usexy av DBU, en trøtt gammel norsk onkel skulle ta over drengene. Etter en humpete start forvandlet Åge det danske landslaget til et uslåelig vinnerlag med Christian Eriksen i full blomst. Han ledet Danmark til VM i 2018 og til EM 2020 som nå er utsatt til 2021. Hør Åge snakke om tiden som dansk landslagssjef, hvordan han opplevde VM og tanker rundt situasjonen som har ført til at han ikke får lede Danmark under EM neste år.

Åge har tatt over lag 11 ganger i sin karriere så langt. I denne episoden får du et dypdykk i hva han har tenkt når han har fått henvendelser fra andre lag, hva han har undersøkt på forhånd og første aksjoner etter at kontrakter har blitt signert. Åge forteller også hvordan han har bygget opp sine støtteapparat på både klubb og landslag, og hvor viktig personkjemi er for å skape resultater sammen.

I en prat med Knut Espen Svegaarden, bedre kjent som Svea i VG, hører man mer om media mekanismer. Han har fulgt Åges karriere tett siden de møttes første gang i garderoben etter 1-5 tapet for Danmark på Ullevaal i 1985. Svea er en anerkjent sportsreporter i VG med fotball som fagfelt. Han skriver sine reportasjer med faglig styrke og har opparbeidet seg stor respekt i fotballmiljøet i Norge. Svea har dekket de fleste oppturer og nedturer i norsk fotball de siste 35 årene, hvor Åge flere ganger har vært en sentral skikkelse. Her får dere høre de snakke om forholdet mellom treneren og journalisten, hvordan begge parter tenker, hvordan det har utviklet seg siden de ble kjent og hvorfor begge parter er avhengig av hverandre.

Åge har spilt 3-5-2 og 4-4-2 med sine lag, men det er 4-3-3 han har brukt mest i sin trenerkarriere. I denne episoden får du høre litt om historie fra Brasils 4-2-4 i 1958 til Rinus Michels totalfotball 1-10 formasjon på 70-tallet, men mest om Åges erfaringer og hvilke krav han stiller til sine spillere for å lykkes med system og formasjon. Hør han snakke om hvilke bevegelsesmønster han brukte med Danmark, hvordan han jobber på feltet og hvordan han bevisst bruker "dommerkorridoren" for å rettvende offensive spillere i mellomrommet.

Han har ledet lag fra sidelinjen i seriekamper og landskamper over 600 ganger. Medregnet cupkamper, Europa League kamper, Champions League og treningskamper har han over 1000 kamper for klubblag og landslag. I denne episoden snakker vi om hvordan Åge forbereder seg til kamp og hvordan han leder kamper. Vi besvarer også lytterspørsmål. Hvilket taktisk grep angrer han mest på i karrieren? Hvilket taktisk grep lykkes han best med? Og hvordan han har samarbeidet han med sine assistenter.

Mentalitet er en svært avgjørende faktor for å lykkes på toppnivå som spiller og trener. Åge snakker i denne episoden om hvordan han selv var som spiller og er som trener i det mentale spillet. Åge snakker om hva han mener er viktig for spillere og trenere å fokusere på ut i fra hans egne erfaringer.

I denne episoden har vi besøk av tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik. Begge ledet landet samtidig i 2005. Kjell Magne som statsminister og Åge som norsk landslagssjef. Her prater Åge og Kjell Magne om ledelse og fotball i et samfunnsperspektiv.

Mesteparten av tiden til en trener er på feltet. Åge har tusenvis av timer bak seg både som klubbtrener og landslagstrener. Hør hvordan han bygger opp treningsuken. Hva er fokusområdene og hvilke øvelser benytter han seg av for å få sitt lag til å lykkes i kamp.

Han har vært trener for yngre landslag og bygd lag på toppnivå bestående av unge spillere. Hør Åge snakke om hva han mener er viktig å fokusere på for unge spillere, og hvordan man kan bygge opp gode betingelser for utvikling.

Han har vunnet det som kan vinnes i Skandinavia og ledet Danmark i 34 kamper uten tap. I denne episoden snakker Åge om hvordan han har gått frem for å skape vinnerkultur i sine lag.

Åge har ledet klubblag 11 ganger i kvalifisering til Europa League og Champions League. Han har ledet landslag i playoff til VM to ganger og ledet lag til cupfinale fire ganger. Hør Åge snakke om hvor forskjellig disse kampene er sammenlignet med et langt løp i en sesong, og hvordan man håndterer presset når det står mye på spill.

Ambisjonen er også å få på plass en mulighet for at trenere kan stille spørsmål samt kommentere innholdet i podkastene via instagram-kontoen «Teknisk Sone». For siste oppdateringer om podkast og tema, gå inn å følg denne kontoen.