Juridisk rådgiving

NFTs juridiske samarbeidspartner med betraktninger om relevante utfordringer knyttet til avslutning av trenerkontrakter.

– Vi følger med på hva som skjer og er opptatt av å støtte opp om Per-Mathias Høgmo. Han er medlem hos oss, jeg har kjent ham i mange år, og jeg har vært i kontakt med ham i hele høst, sier daglig leder i Norsk Fotballtrenerforening, Teddy Moen, til Aftenposten.

Arbeidsavtalen regulerer trenerens rett til lønn og andre goder i arbeidsforholdet. Kjøregodtgjørelse er et tema som vi ofte får spørsmål om.

«Når treneren blir oppsagt gjelder arbeidsmiljølovens bestemmelser og partenes arbeidsavtale. Det stilles både krav til klubbens saksbehandling i forkant av en beslutning om å si opp treneren og at oppsigelsen må være saklig begrunnet.»

Kunnskapen om og interessen for pensjon har kanskje ikke alltid vært like stor som temaet fortjener.

Tradisjonelt har det vært slik i toppfotballen at konflikter mellom trenere og arbeidsgiver løses uten at domstolene involveres, ofte ved at det inngås forliksløsninger.

Om Høyesteretts dom i saken vedrørende Notodden fotballklubb.

Norsk Fotballtrenerforening (Trenerforeningen) og Norsk Toppfotball (NTF) har sammen startet opp arbeidet med å utarbeide en ny standardkontrakt for profesjonelle trenere.

Klubben plikter å vurdere andre relevante handlingsalternativer før den beslutter oppsigelser grunnet dårlig økonomi

Stortinget har vedtatt at fra nyttår skal alle arbeidstakere som er ansatt med deltidskontrakter, ha krav på å få utvidet stillingsprosenten hvis de faktisk har jobbet mer enn det som er avtalt i løpet av de siste 12 månedene før de fremmer et slikt krav. De kan da kreve å utvide stillingsprosenten sin tilsvarende det de faktisk har jobbet utover avtalt stillingsprosent.

I de fleste arbeidskontrakter mellom profesjonelle fotballtrenere og toppfotballklubber opereres det med bindingstid for partene. Med bindingstid menes at avtalen er uoppsigelig i avtaleperioden.