-- annonse --
Trenerutvikling
SENTRALE: Sentrale personer under helgens trenerseminar i Stavanger: Dennis Lamby, Michael Beane, Roar Wold, Brad Douglass og Keld Bordinggard. Foto: NFF ROGALAND
Gjest
Av Jo Ånestad, NFF Rogaland

Sist helg arrangerte NFF Rogaland sitt årlige trenerseminar i Stavanger. Foredragsholdere var Per Joar Hansen, Liverpools Michael Beale, danske Keld Bordinggard assistent under Morten Olsen på landslaget, Marko Viitanen fra det finske forbundet, Brad Douglas fra Coerver Coaching, tidligere Brann- og Burnleyspiller Christian Kalvenes og Dennis Lamby, som er assistent på Tyskland G17.
  Det meste av teori og praksis handlet om spillerutvikling og de 150 fremmøte fikk oppleve et gjennomført godt kurs.

Norge

Assistent på A-landslaget Per Joar Hansen startet ballet med å fortelle om A – landslaget under Lars Lagerbäck, og tok oss etterpå inn i noen betraktninger på spillerutvikling etter «reisen» hvor Per Joar besøkte mange klubber i Europa.
  Lagerbäck sine retningslinjer på og utenfor banen ble belyst av Hansen hvor han flere ganger presiserte at det er ikke noe hokus pokus med Lars, og han vektlegger blant annet dette:

  • Soneforsvar i 1-4-4-2
  • Kompakt lag
  • Opptatt av forsvarsspill
  • Unngå balltap på egenhalvdel for å unngå overgang i mot
  • Lagspiller som jobbe knallhardt for kollektivet
  • Samhandling med noen retningslinjer som stadig utvikles
  • Prioriterer 2 angripere som kan skape noe i lag, siden Norge ofte er «underdogs». 1 av de dropper ofte ned i midtbaneledd når motstander har ball.

Lagerbäck er særs nøye på dødball med henvisning til Island som scoret 40 % av målene i forrige kvalik på dødball, snittet internasjonalt er 25%.
  Innkast er med og avgjør fotballkamper. Landslaget står i 40m x 20m på defensive innkast i en 1442 formasjon. Nærmest blitt en renessanse for lange innkast som er mer presis enn corner. Norge har scoret 3 mål etter lange innkast under Lars og Per Joar. Skal en lykke må en vinne første duell.
  Serven på dødball særs viktig i tillegg til å stikke hode inn i «sementblanderen» for vinne duellen i feltet.
  Ellers er Lars opptatt av at spillere diskuterer taktikk seg imellom og bidrar til det beste for felleskapet.

Betraktninger fra Per Joar om studiereisen til toppklubber i Europa:
  I de store klubbene i Europa er det systematikk i fotballopplæringen fra 8 – 19 år. Per Joar sammenlignet med det norske skoleverket med sine kompetanse- og kunnskapsmål fra elevene går i første klasse til endt videregående skole.
  I Norge er vi på god vei med innføringen av blant annet Kvalitetsklubb, Grasrottrener, Landslagskolen og Akademi klassifisering.
  Han poengterte at kunnskap er viktig i alle ledd.
  Spillere som har kommet lengst må få utfordringer, tilsvarende hva som skjer i den norske skolen hvor for eksempel elever på ungdomsskolen tar videregående pensum. Handler om flytsonen og differensiering.
  For å illustrere forskjellen har Valencia 85 trenere på heltid med 1 års kontrakt. Da må en levere som trener for å kunne fortsette i jobben.
  Konkurranse situasjon for spillere er veldig forskjellig for spillere som han hadde på U21 landslaget som var i sluttspill. Konkurrentene fra Tyskland og Frankrike hadde spillere som spiller i deres toppdivisjon. Stor forskjell fra våre som spiller i norsk 1. divisjon.
  Angående holdninger og oppførsel nevnte han et eksempel som ofte går igjen i proffklubber. Spillere går inn og ut til trening i samlet tropp likt kledd fra topp til tå, unntatt fotballsko. Blir det gitt beskjed om å hente mål, går alle spillere og henter det i lag. Ingen unnasluntrere.

Tyskland

Dennis Lamby assistenttrener G17 Tyskland og trenerutvikler i Rheinland Fussballverband:
  Lamby tok oss med i analyse av Tysklands aldersbestemte landslag og hva de må rette på for å bli bedre fremover.
  Han presiserte disse to tingene ved spillet:
  Tyskland har mange gode pasningsspillere, men de savner spillere som kan drible og finte og dermed er ekstremt gode 1 mot 1 offensivt. Tyskerne manglet det på repertoaret på en 1 mot 1 offensivt. De fleste som lykkes med driblinger i Bundesliga er utlendinger og på G17 nivå finnes det få tyskere, mens England imponerte i forrige mesterskap.
  De må ha spillere som kan gjøre mer enn det som spillerne kan nå. Man må kunne spille i forskjellige roller. Er du venstreback er du venstreback, men du skaper venstrebacker som også kan spille bra på midten og i andre roller. Mer fleksibilitet og være enda flinkere både teknisk og taktisk. Spillerne rullerer mye mer i posisjoner i løpet av kampene nå enn før, og formasjonen er ofte forskjellig offensivt og defensivt. Presset på ballfører varierer i intensitet og «høyde». Nå er det en del lag som presser 1 mot 1 over hele banen i deler av kampene.

Dette har tyskerne analysert systematisk og innført på alle nivå i den aldersbestemte fotballen.

Imponert

Tidligere toppspiller, nå trener for Vikings dame- og J16-lag, Egil Østenstad, var en av deltakerne. Han lot seg imponere av Lamby og hvordan tyskerne jobber.
  – Det er fascinerende å se hvor opptatt de er av detaljer og hvordan ta nye steg, selv om de allerede er best i verden. Det er også derfor de er så gode. De hviler aldri og legger ned enormt arbeid for å bli best, sier Østenstad.
  – Jeg synes det var veldig spennende å høre på. Analysen de har gjort på hvor de står og momenter som de ser andre er gode på. Den systematikken ute på feltet og ut til kretsene. Det er ikke tilfeldig at de er best, fortsetter han.
  –  Det er ikke dårlig det vi gjør her heller, men en del av det han snakket om kostet ikke penger og er mulig å få til, uavhengig av fasiliteter, mener han.
  På feltet la Lamby vekt på noe av det han hadde snakket om dagen før. Han introduserte objektene for Ribery-finten og viste hvordan en kunne jobbe med den fra innlæring av finten til bruk i smålagspill. Han var veldig opptatt av detaljer, og hvordan en skulle bruke finten i spillet.

Danmark

Keld Bordinggard var assistent for Morten Olsen i hans tid som landslagstrener for Danmark

  Keld sitt foredrag tok for seg mange sider ved fotballspillet oppsummert i følgende punkter:
1. Fotball og strategi.
  Sammenhengen mellom sentrale utfordringer til felles beste for laget

2. Hva er fotball?
 
Strukturerte fra A til Å
  Kreative lag,
  Direkte spill – Ballbesittende spill
  Utvikling av konkurranseevne; bruker identiteten til landet, lager en strategi og en fotballplan. Bygger ofte en identitet ved å se på de beste og det forandrer seg, i stedet for en klar og tydelig identitet over tid.

Fotballens strategisirkel; Hva skal spillere og hva skal trenere lære?
  Hollands problem; utviklingen av defensiv midtbane spilleren. 10 er flyttet til nummer 6 posisjonen.
  Fysisk trenere i fotballen; For stort fokus på det fysiske i spillet.
  Viktigere med hvorfor det er en god pasning eller ikke.
  Tekniske og taktiske ferdigheter er vinnere.
  Mekanisk vs organisk.
  Mekanisk ved å dele spillet i  fase 1, 2 og 3 eller organisk opptatt av det alt hele tiden.   Organisk ved å tenke forsvar samtidig som en angriper.

3. Hvordan endrer spillet seg?
  Blitt mye 5 manns forsvar. Arsenal – Chelsea.
  Nå legger det laget som tar ledelsen seg bakpå oftere enn før.
  Laget som har ballen mest taper kampene nå.
  Laget taper fordi de er ikke god nok med ballen.

Soneforsvar og Markering.
  Bilbao mann mot mann Bielsa stil. Ikke så mye 2F og 3F

Vi må stadig lære spillere individuelle ferdigheter.
  Høyt dedikert press som ligner 1 mot 1.

Oppbygningsfasen i spillet.
  Faste mønstre er øvet mye på etter inspirasjon fra Holland.

Ikke mekanisk lenger, mer basert på soner og hvor spillere skal være i forhold til motstanderlaget. Må tilpasse seg dette for å oppfylle prinsipper om hvor laget skal ligge i forhold til motstander.
Vi flytter laget i forhold til hverandre og ikke i et fast mønster. Messi falsk 9 som et godt eksempel.
Backer trekke inn i banen så midtstopper kan spille opp til ving høyt i banen.

Avslutningsspill
  Ikke press på ball, skal det komme dybdeløp prinsipp ikke fast mønster.
  5 sekunds regel, gjenvinning.
  Når spiller man direkte og når holder vi ballen i laget?
  Er det åpent kjører vi på, er det stengt holder vi ballen i laget.

Spesialist eller allroundspiller i framtiden.
Organisk spiller trenger mange kvaliteter.

4. Trening og treningsutdanning.
  Hvordan skal vi trene?
  Skape trekanter over alt på banen. Ta hensyn til posisjoner og avstander.
  Eksempel er øve med 4 mot 4 med 3 jokere i firkantspill.
  Forsvar må stenge rom og nærmeste spiller i press.

Keld tok opp følgende problemstillinger for refleksjon:

  • Se på fotball med friske øyne
  • Hva er trendy, hva gjør vi bra og hva kreves?
  • Hva lærer vi i dag som vi kan ta med om ti år?

Problemer med stort resultatfokus i Danmark førte til:

  • Danmark har ikke resultater for lag opptil 12 år.
  • Har opplevd et oppsving i antall spillere og færre frafall.

Han avsluttet med følgende appell:
 Kikk på spillerne for de har svaret!

England

Michael Beale, trener for Liverpool U2, snakket om at fotball er å forstå folk, det er viktigere enn det taktiske.

Dennis Lamby, Michael Beale, Roar Wold, Brad Douglas og Kels Bordinggard snakket sammen om at kommunikasjon er undervurdert. Du må kjenne mennesker. I fotball lever du i en boble.
De oppsummerte med at de har lært fra folk fra andre nasjoner denne helgen.

I Liverpool fokuserer de på den individuelle spillerens utvikling og prøver å gjøre spillerne teknisk veldig gode. De ønsker å gi spillerne en sterk identitet, hvordan de tenker og trener hver dag, og hvordan de ønsker å forbedre seg.
Beale og alle andre trenere i Liverpool vektlegger å bygge en spilleridentitet med fokus på hva de er gode på, og dyrke egenskapene og de unike kvalitetene til en spiller. Er man en målscorer, bør man trene på å score på ulike måter. På hodet, med høyre, med venstre også videre. Det handler om hvordan man trener på det hver eneste dag. Det er uhyre viktig poengterte Beale.

Akademiet har fire hovedtema for spillere

  1. Individuell utvikling
  2. Fulltid proff
  3. Utviklingshjul 5 – 11 år, 12 – 15 år og 16 – 23 år med en modell på hvert nivå.
  4. Utvikling av personen

Dette vektlegges for individuell utvikling:

  • Ballkontroll
  • Mottak/medtak
  • Bodywork
  • Dominere 1 mot 1 offensivt og defensivt
  • Lang pasninger
  • Hastighet på pasninger
  • Gjennombrudddskraft
  • Avslutninger
  • Spille forbi ledd

Klubben har veldig fokus på hvordan en prioriterer angrepsspillet gjennom å prioritere å spille «bak» forsvarsleddet som første prioritet. Ellers må det spilles gjennom ledd eller rundt. Det endrer seg i forhold til høyt, middels eller lavt press.

Visjoner om fotball

Visjoner bygger på et sett referanser på hvordan du like å spille fotball.

Det første Beale tok opp var utfordringen med å trene U23-laget til Liverpool hvor spillergruppen stadig er i endring. Spillere bytter klubber, går på utlån, spiller U18 eller U19 og noen få skal være med A-laget. Derfor er det vanskelig å bygge et lag.

Liverpool sin utviklingsmodell bygger på følgene «knagger»
  ME – Improving your individual level and WE – Improving your influence inside the team

  • Talent
  • Focused
  • Motivation
  • Integrity
  • Pathway

Hvilke signaler sender spillere til hverandre, trenere og utenforstående?

Beale var og opptatt av å ha ulike spillertyper for å bygge lag. Han ønsket å ha en blanding av følgende typer i laget:

  • Energiser
  • Passer
  • Magican
  • Spider in web
  • Destroyer

Beale brukte mye tid på å forklare ulike formasjoner de brukte for å overraske motstander. Keeper, 4 forsvarer og 3 midtbanespillere var som regel fast. De tre på topp roterte de mye på i forhold til grunnoppstilling som for eksempel 1-4-3-3, 1-4-3-2-1 og 1-4-4-2 med diamant, og når de angrep ble det ofte flyttet opp en fra bakre ledd.

Liverpool tar hensyn til disse 4 momentene i spillet:

  • In possession
  • Out of possession
  • Counter attack
  • Counter defend

Avslutningsvis ga Beale nordmannen Edvard Sandvik Tagseth veldig mye skryt.
  – Tagseth er en fantastisk og virkelig spennende ung spiller. Teknisk veldig god og har en fantastisk mentalitet. Edvard og flere norske spillere utfordrer seg selv og reiser til større klubber i utlandet. Det viser en god mentalitet og at det er gode talenter i Norge, sa Beale

NFF Rogaland sin trener- og spillerutvikler Roar Wold uttaler dette:
  – Det er mye spennende å ta med seg for trenerne som var her. Det handler om spillerutvikling og gjøre jobben i klubbene de er i. Selv om dette er spillerutvikling på øverste nivå kan man også ta med dette til breddeklubber. Det er små ting som kan endre spillerne, mener Wold.
  – De kan lære om krav til kvalitet i treningsarbeidet. At man stiller krav til kvalitet, tilstedeværelse og fokus fra spillerne. At det er mulig å utvikle seg hver dag hvis man jobber godt. Man får noen nyanser og tips som de kan ta med til klubben for å bidra til at spillerne forstår spillet bedre. Så er det bekreftelser på at vi gjør mye bra og samtidig tankevekkere på ting som kan bli bedre, fortsetter han.
  Roar Wold lot seg også imponere av hva Beale viste både i teori og praksis.
  – Han viste oss hvordan de ser på fremtidens spillere og hva slags typer de skal ha. Hvilke egenskaper de skal ha og hvordan de jobber med dem. Blant annet annet snakket han om at de har mye en mot en, to mot to også videre, for å lære spillerne å tenke og forstå spillet på en helt annen måte. De har jobbet mye med det og hvordan finne spillere som passer i deres tankesett, sier Wold.

-- annonse --

Cron Job Starts