Trenerutvikling

Fredag kveld arrangerte Moss FK og samarbeidsutvalget Moss «Den Store Trenerdagen». Over 100 lokale trenere møtte opp.

NFF arrangerer etterutdanningskurs for UEFA B-lisens trenere i Østfoldhallen 25. og 26. mars.

Norges Fotballforbund lyser nå ut både UEFA A-lisens, UEFA B-lisens og NFF keepertrener A-lisens kurs med oppstart i 2017.

Han er vel er vel den i Europa som har kommet aller lengst på sin trenerutviklingsvei i en alder av 22 år. Han har stått offentlig frem i tidsskrifter i England og han har vært på på norsk TV og sier rett ut at hans målsetting er å bli manager i England og følge i Mourinho sine fotspor.

Helgens nordiske konferanse for fotballtrenere, med NFT som sentral arrangør ble en suksess. Ikke minst hadde Dag Opjordsmoen ansvaret for en workshop som ble svært godt mottatt blant deltakerne.

Hvordan kan vi få trenere som legger til rette for idrettsglede fremfor kun å fokusere på resultat og topping av lag? Torsdag 2. mars disputerer Bård Erlend Solstad på Norges Idrettshøgskole med det som tema.

De to svenske trenerveteranene Lars Lagerbäck og Hans Backe satser sammen med Göran Aral på digitalt faglig påfyll og etterutdanning gjennom nettsiden fotbollsajten.se.

Siden begynnelsen av 1970-tallet har NFF utdannet flere tusen trenere på UEFA B-/Trener II-/C-nivå i norsk fotball. Dette er steg to av fire i NFFs trenerutdanningsløp. Gjennom visjonen om «Det store trenerløftet» besluttet NFF i 2013 å formalisere og styrke etterutdanningen for denne målgruppa. Det er i tråd med UEFAs krav til trenerutdanning, som de nasjonale forbundene må etterleve.

Rundt 250 fotballtrenere fra hele Norden er i helgen samlet i Göteborg til Nordisk Fotballtrenerkonferanse. Konferansen åpnet med en debatt med topp, svenske trenerpersonligheter i panelet.

Denne artikkelen bygger videre på artikkelen «Hva er en god fotballtrener og hvordan blir du det?» Denne artikkelen tar for seg trenerens ståsted i utviklingstrappa, samt viktigheten av at treneren er klar over hvor han eller hun befinner seg. Klubbens eller trenerens røde tråd er ledetråden i trenerarbeidet.

Helgen 27. – 29. januar 2017 arrangeres Nordisk Fotball Trenerkonferanse i Göteborg. Topp fotballnavn fra hele Norden er allerede klare – som Lars Lagerbäck, Åge Hareide, Janne Andersson, Per-Mathias Høgmo og Håkan Ericson. Bli med du også. Det er ledige plasser.