Spillerutvikling
ANSVARLIG: Fagansvarlig Håkon Grøttland er fornøyd med utviklingen for Landslagsskolen. Foto: IVAR THORESEN

Over 10 000 spillere og 1 400 trenere er involvert en stor satsing på jentefotballen initieres gjennom Landslagsskolen, som handler om alle NFFs tiltak for de beste og mest dedikerte spillerne i alderen 12-16 år.
  – Vårt konkurransefortrinn skal og må være at alle parter spiller på lag og føler eierskap til utvikling av spillere. Landslagsskolen er «brua» mellom bredde og topp, sier fagansvarlig for landslagsskolen Håkon Grøttland til fotball.no.

Tydelige retningslinjer og prioriteringer

– Vi begynner å få en skikkelig kraft i landslagsskolen, sett i lys av antallet og det faktum at man nå jobber etter tydelige retningslinjer og sportslige prioriteringer. 13-åringen i Finnmark jobber nå med det samme som 13-åringen i Oslo, fremholder Grøttland videre.
  – Vi er et nasjonalt team som drar i samme retning. Det er helt avgjørende for å lykkes. Skal vi ha mulighet til å utvikle oss er vi nødt til det. Vi ønsker å skolere opp spillere som gjør at de har en felles forståelse for hvordan de skal opptre i ulike faser av spillet når de tar på seg landslagsdrakta for første gang, fortsetter han.

Ser effekt

Til fotball.no sier Grøttland at han allerede ser en positiv effekt av spillerutviklingsmodellen, selv etter bare to års operativ drift.
  – Vi er helt i startfasen, men mener å se en effekt allerede. Vi treffer bedre i landslagsuttakene, spillerne er mer samkjørte enn tidligere, og vi har prestert bedre internasjonalt på aldersbestemt nivå.

Statoil landslagsskole

• Landslagskolen har som intensjon å identifisere våre mest lovende 13 – 16 åringer. I klubben, i kretsen og i landet. Landslagsskolen skal videre være en referanse og påvirkningsarena for spillerne. En arena hvor spillerne høster erfaringer som de tar med seg tilbake til klubben og treningshverdagen.
  • NFF ønsker å jobbe tett med klubbene, og gi våre mest lovende spillere en helhetlig oppfølging. Målet er en gradvis selvstendiggjøring hvor spilleren blir motor i sin egen utvikling.
  • Gjennom Landslagsskolens ulike nivåer, skal vi klargjøre spillerne våre for å spille aldersbestemte landskamper.
  • Landslagsskolens skal videre være en utviklingsarena for våre beste og mest dedikerte ungdomstrenere, samt være en møteplass for klubber, kretser og forbund.