Spillerutvikling

I dette innlegget kommer Torgeir Hoås med noen refleksjoner rundt spillerutvikling i velferdssamfunnet.

Individuelle, relasjonelle og strukturelle ferdigheter er avgjørende for å vinne fotballkamper, skriver NFFs Øyvind Larsen i denne artikkelen. – Vi trenger en forsvarsdugnad der hele fotball-Norge deltar.

La meg først presisere at artikkelen er rettet mot trenere som jobber med ungdom som ønsker å bli best mulig. Generelt tror jeg at norske ungdommer trener både for mye og for lite. Denne selvmotsigelsen blir forståelig etter hvert. Jeg vil i artikkelen komme inn på både treningsmengde og treningsinnhold.

Når vi ser verdens beste fotballspillere i aksjon på TV kommer det frem supperlativer som, de har så god balanse og rytme i fotballbevegelsene. De har en fantastisk orienteringsevne, en eminent ballkontroll, god touch/soft i ballmottaket og en utrolig høy pasningsferdighet.

I forbindelse med sin rundreise i Argentina besøkte Viggo Strømme også La Candela, som er Boca Juniors sitt svar på Barcelonas berømte akademi, La Masia. Her er hans rapport.

Fagansvarlig i Norges Fotballforbund Håkon Grøtland har utarbeidet rollebeskrivelser og øvelsesforlag for midtstoppere og spisser. Målsettingen er å veilede og motivere spillere og klubber til å drive mer rollespesifikk trening, samt ha mer fokus på kampavgjørende situasjoner.

Hødd tar nå et krafttak for å utvikle flere lokale spillere til sitt A-lag. Målet er at to tredjedeler av spillerne i A-stallen fra 2020 skal komme fra egen klubb eller region.

Elverum forbereder seg på comeback i OBOS-ligaen. På veien matcher de unge, lovende gutter fra egen ungdomsavdeling – spillere som kommer opp og fram med lynets fart som en konsekvens av målrettet og langsiktig utviklingsarbeid.

Er toppklubbenes «spillerutvikling» på ville veier? Det spørsmålet stiller NFT-medlem og «fotballmann» Dag Frode Hultengreen i et debattinnlegg.

Jeg har jo skrevet mye om fotball opp gjennom årene, både i bokform og en masse i artikkelform som en del av mitt utviklingsarbeid i NFF. Som pensjonist blir man naturlig nok litt mer tilbakeholden med å holde seg frampå og mene om dette og hint – selv om lysten pirres litt av og til.

Tommy Bergersen har trent Bryne og Ålgård i to bolker. Nå blir han med på lasset når sønnen Adrian (15) vraker en plass i Ålgårds A-stall og går til Viking. Bergersen mener grasrota i norsk fotball har for stor makt, og bremser utviklingen til de beste.