Spillerutvikling

– Jo eldre jeg blir, jo større forståelse og respekt har jeg fått for spesifisitetsprinsippet. For meg er dette det desidert viktigste trenings- og læringsprinsipp som finnes, dessverre et prinsipp som det syndes mye mot. Dette har NFF-legenden Andreas Morisbak påpekt i en tidligere artikkel her på fotballtreneren.no.

Internasjonal fotball har en høyintensitet og hurtighet i spillet som ser ut til å være i utvikling for hvert eneste år. Sommerens  VM og EM for kvinner og menn bekrefter at norsk fotball fortsatt har noe å jobbe med.

Denne våren har Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball-sport sammen arrangert tre fagseminar til utlandet for utviklingstrenere under tematikken «Referanser». Hensikten har vært å tilby treneren arenaer hvor man kan få kalibrert sin forståelse av hva BRA er, sett opp mot et internasjonalt nivå.

Når vi ser verdens beste fotballspillere i aksjon på TV kommer det frem supperlativer som, de har så god balanse og rytme i fotballbevegelsene. De har en fantastisk orienteringsevne, en eminent ballkontroll, god touch/soft i ballmottaket og en utrolig høy pasningsferdighet.

Norges Fotballforbund i samarbeid med Equinor arrangerer sin årlige Talentleirsamling for  jenter i Porsgrunn i perioden 29. - 3.juli  Nå er uttaket klart.

Verdens beste spillere har ekstreme ferdigheter. Enkelte har helt spesielle «spissferdigheter» – eksempelvis det å skru ballen i mål fra ulike vinkler, enten det er på frispark eller under fart med ballen.

Kretsansvarlig spillerutvikling i Oslo går over i annen stilling internt, og det søkes med det etter en erstatter. Søknadsfrist 17.juni.

Noe av det aller vikigste i fotballen må vel være å «vinne tilbake ballen» etter at motstanderlaget har kapret den. Er vi gode nok på dette i norsk fotball?

Norges Fotballforbund i samarbeid med Equinor arrangerer sin årlige Talentleirsamling for  gutter i Porsgrunn i perioden 24. - 28. juni. Nå er uttaket klart.

Norge er tilbake i verdenstoppen, og nå skal det ansettes 12 utviklingssjefer i toppklubber på kvinnesiden.

Per Einar Gjelsvik har skrevet en ny fagartikkel – og denne gangen handler det om posisjonsspill.