Spillerutvikling

Internasjonalt nivå på spillerutviklingen er viktigere enn noen gang, skriver Øyvind Iversen, klubbutvikler sport i Norsk Toppfotball.

Norges Fotballforbund har nå laget en «ny» versjon av Landslagsskolen, med øvelser som sørger for kamplik trening i henhold til koronavettreglene.

Som start på årets sesong har Elverum fotball lagt sin studietur for kompetansepåfyll til FK Spartak Subotica i Serbia.

– Ikke vær på vent. Korona’n er ingen sovepute. Akkurat nå ligger muligheten der. Tren mye, bruk hue: tren riktig. Det skriver NFFs Øyvind Larsen i denne artikkelen.

Hadde ei fantastisk bra økt – her om dagen. Med 40 tolvåringer. Vi trente «Haaland». Vi trente Haaland-rollen. Da jeg nevnte øktas tema – hadde jeg gutta i min hule hånd.

Flest mulig, lengst mulig, best mulig er visjonen til Norges Fotballforbund for barne-og ungdomsfotballen. Det er vanskelig å måle hvor langt mange klubber når i retningen av dette. Men for en gruppe av spillere i Jær-klubben Bryne, var det grunn til å mene at man langt på vei nådde dette målet.

De beste jentene fra 2004- og 2005-kullet har denne uka vært samlet til Equinor talentleir i Sarpsborg.

Noe av det vanskeligste i dagens fotball er å bryte gjennom et etablert forsvar på den siste tredjedelen av banen for å skape målsjanser og score mål.

De største talentene i 2004- og 2005-kullene har vært samlet i Sarpsborg de siste dagene.

Profesjonalitet ned til minste detalj preger spillerutviklingsarbeidet på Chelseas akademi i Cobham utenfor London, fra spillerne kommer inn på full tid som 13-åringer til de eventuelt aksler den blå A-lagstrøya på Stamford Bridge noen år seinere. Tore André Flo er en sentral brikke i dette puslespillet.

Begrepet «høyt press» kommer fra «forechecking» som oppstod i amerikansk ishokey allerede på 1930-tallet. I stedet for å trekke seg ut av motstanderens sone fortsatte de å jage pucken høyt i banen.