Spillerutvikling

Jeg ønsker å slå et slag for tilpasset opplæring. Eller tidlig seleksjon som jeg her velger å kalle det. Flest mulig fotballspillere med, tidligst mulig ute med tilpasset opplæring og best mulig resultat ut fra den enkeltes forutsetninger og ambisjoner. Det er innholdet som skal tilskrives overskriften.

Fotballforskere og stadig flere profesjonelle klubber og trenere har i den senere tid lagt mer fokus på betydningen av utviklingsmiljøet også i et spillerutviklingsperspektiv.

Drømmen om den nye Zlatan. Denne visjonen, drømmen, hadde NFF i 2013, og satte i gang et spissprosjekt som skulle realisere målsettingen om få frem den neste A-landslagspissen og den nye Zlatan. Nå har det gått seks år. Hvordan har det gått, hva er «ståa»?

Det vel ikke så uvanlig at barn sier at de drømmer om å bli verdens beste. Det føyer seg inn i rekken av hva våre store idrettslegender tidligere har sagt. Det ser ut til at mange av dagens unge fotballspillere følger i deres fotspor.

Hver eneste dag opplever vi verdens mest fantastiske driblere, som på en kunstnerisk måte trollbinder millioner av fotballelskere i fotballens teater verden rundt.

Det er gledelig at NFF i disse dager sender sterke signaler om at trenerutdanning vil være et sentralt satsingsområde i årene som kommer. Siden i vår har det vært en prosess gående om den nye strategiplanen som skal vedtas på forbundstinget i mars neste år (for 2020-23). Norsk Fotballtrenerforening har også vært invitert til å komme med innspill til planen.

Thomas Torgersen Bråttum har skrevet denne refleksjonen etter å ha deltatt på den tredje utgaven av International Conference of Fotball - training methods & social issues, i regi av Universidad Catolica de Valencia og Universitetet i Sørøst-Norge i Valencia.

Der vi tidligere omhandlet som mangelen på «notoriske» målscorerer blant mannlige fotballspillere, vil vi denne gangen «fremsnakke» våre kvinnelige «notoriske» toppscorere, som ser ut til å gå «gutta en høy gang»,

– Jo eldre jeg blir, jo større forståelse og respekt har jeg fått for spesifisitetsprinsippet. For meg er dette det desidert viktigste trenings- og læringsprinsipp som finnes, dessverre et prinsipp som det syndes mye mot. Dette har NFF-legenden Andreas Morisbak påpekt i en tidligere artikkel her på fotballtreneren.no.

Fra 1948 til 2019 – over 70 år har gått – og det er kun 15 ganger at norske spillere har scoret mer en 20 mål i en sesong på øverste nivå i Norge .

Internasjonal fotball har en høyintensitet og hurtighet i spillet som ser ut til å være i utvikling for hvert eneste år. Sommerens  VM og EM for kvinner og menn bekrefter at norsk fotball fortsatt har noe å jobbe med.