Spillerutvikling

Bjørn Frode Strand, Utviklingsansvarlig Yngre i Strømsgodset Toppfotball, leverte sin A-lisens oppgave om et tema som debatteres mye i norsk fotball, nemlig hvordan skal vi skape gode spillere. Tittelen på oppgaven er «Hva skal til for å gjøre norsk spillerutvikling konkurransedyktig på høyeste internasjonale nivå?»

To år etter lanseringen er fagansvarlig for NFFs landslagsskole, Håkon Grøttland, fornøyd med den kraften spillerutviklingsmodellen har fått.

Dette var kallenavnet til gamle Jugoslavia internasjonalt. Et lekent landslag med så gode individuelle ferdigheter at de kunne rundspille de fleste. Så kom krigen i 1991.

Både Ståle Solbakken og Ole Gunnar Solskjær roper varsko mot utviklingen i barnefotballen – og frykter utbrente tenåringer.

Debatten rundt når man skal starte spesialisering har florert i mange år, og nå tar en ung spiller med stor grad av suksess  ordet i denne debatten. Det kan det være lurt å høre på.

– En dugnad hvor alle har en jobb å gjøre, sa fagansvarlig for Landslagsskolen i NFF, Håkon Grøttland, under lederseminaret som NFF arrangerte i forbindelse med Cupfinalen.

Fotballtreneren.no har med tillatelse av bloggen fotballdykket.no ved Jonas Munkvold fått lov å gjengi en artikkel rundt temaet «posisjon spill», hva som ligger bak og hvordan kan man øve på dette.

Fotballtreneren er den viktigste premissleverandøren for å skape det gode læringsmiljøet som behøves for å utvikle gode enkeltspillere og fotballag.

Stabæk-trener Toni Ordinas tror han allerede i løpet av to år kan mønstre et Stabæk-lag i Eliteserien med bare egenutviklede spillere.

Høstsesongen er over og de siste helgene har unge lovende fotballspillere reist landet rundt for å spille turneringer.

Debatten om hvordan utvikle morgendagens toppspillere engasjerer. Nær sagt alle involvert i fotball, uavhengig av nivå og rolle, har en mening om hvor skoen trykker og hvordan utvikle bedre spillere. I denne artikkelen vil jeg forsøke å forenkle debatten noe, slik at spesielt grasrottreneren og klubbledere skal kunne legge til rette for trening som både er inspirerende og utviklende.