Fysisk trening

Det er glohett utenfor vinduene til Hotel Panamericano som ligger på Calle Carlos Pellegrini midt i sentrum av Buenos Aires. Den kjente Obelisken skimtes mellom gardinene. Det er 19. januar 2002. José, som da er 22 år har tatt med seg begge foreldrene og storebroren Cecar til hotellet. José er nervøs, litt usikker og han virker egentlig ganske tung til sinns.

Fotball er en fysisk krevende idrett, der god fysikk er grunnleggende for å kunne prestere. Det stilles høye krav til blant annet utholdenhet, hurtighet, evne til å akselerere og retardere, og det kreves mye og riktig trening for å utvikle og optimalisere de fysiske egenskapene hos hver spiller. Spesielt viktig er utvikling av disse fysiske ferdighetene hos yngre utøvere som vil ta steget opp til seniorfotball.

– Det viktigste er å ha nok kvalitet på hver eneste økt. Det er min filosofi, sier fysisk trener Jørgen Ingebrigtsen i Strømsgodset. Han er opptatt av kvalitet foran kvantitet.

Hvor mye trener fotballspillere i Premier League? Hvor langt og hvor fort løper de i en kamp? Hvor mye bør de trene og hva innebærer treningen? Hvorfor oppstår skader under trening eller kamp? Spørsmål som disse blir ofte stilt i forskjellige sammenhenger med veldig mange forskjellige svar og meninger. Så hvordan jobber klubber med å finne svar på disse spørsmålene?

Espen Tønnesen, fagsjef for treningsavdelingen i Olympiatoppen, mener krevende spillestil og kort restitusjonstid må ta skylda for alle skadene klubben har hatt denne sesongen.

Watford er for andre sesong på rad i ferd med å bite godt fra seg i Premier League – og i januar toppet klubben en viktig tabell: Som den klubben i Premier League med færrest skader. Og helt sentral i teamet med ansvaret for Watfords fysiske trening er nordmannen Erik Svendsen (25) fra Stjørdal.

Det startet med en diskusjon i UEFA Jira Panel i 2011 som endte opp med at en gruppe i Jira Panel, med undertegnede som leder, skulle forberede og gjennomføre en undersøkelse blant medlemslandene i UEFA hvordan dette temaet ble ivaretatt i fotballforbundenes trenerutdanning.

Passiv hvile i pausen på en fotballkamp er ikke fysiologisk optimalt med tanke på prestasjonen i 2. omgang. Det kan være tid for å endre pausestrategien.