Barne- og ungdomsfotball

Om ikke man kan oppnå en bedre holdning blant unge spillere, de som også i stor grad blir påvirket av eldre og foreldre, er risikoen for at vi kan få flere dommere som slutter, skriver Trenerforeningens PR-mann Ronny Geson Gunnarsson i denne artikkelen.

Under den Nordiske Fotballtrenerkonferansen i Gøteborg nå i januar ble det under en av seansene lagt inn en presentasjon av FC Midtjylland med vekt på talentutviklingen ved  fotballakademiet.

I starten på det nye året er de fleste trenere i Norges land fullt opptatt med planlegging og gjennomføring av treninger før årets sesong. Da passer det å starte det nye året med en fagartikkel.

I idrett virker offensive prestasjoner mer populære enn defensive. Mål og spektakulære driblinger er det som later til å motta mest fokus og hyllest.

Etter Islands nylige suksess på herresiden i fotball har det vært tegn til ny vind i seilene for debatten rundt talentutvikling i Norge. «Hvorfor kan ikke vi også kvalifisere oss til mesterskap med så mange flere innbyggere?»er en gjenganger i kommentarfeltene. Ofte er det barnefotballens forskjeller som blir gjenstand for diskusjon i ulike fagmiljøer på toppnivå og i media.

– Er dere gode til å spille fotball?  Svaret kommer som regel kjapt: – Vi er veldig gode. Hva er dere gode på da? Ofte kommer svarenene like kjapt: – På alt!

Sogn og Fjordane er Norges beste krets på jentefotball. De innfrir målsettingen i NFFs Handlingsplan om at 40 prosent av alle jenter i alderen 6 til 12 år og 20 prosent av alle jenter i alderen 13 til 19 år skal spille fotball.

Under et foredrag på Hamar i forkant av Idrettsgallaen kom Ståle Solbakken med denne kommentaren : – Foreldre må holde kjeft under kamper.

Rune Mikkelsen har i flere år hatt en forkjærlighet for Barcelona-fotballen spesielt gjennom sitt seminar om dette. Fotballdykket.no ved Jonas Munkvold har utfordret Mikkelsen med noen spørsmål rundt sin filosofi og bedt han utdype noen valgte temaer.

Sesongen 2018 er for noen lag godt i gang. For andre er man i startgropa. Og for mange er man i planleggingsfasen. Vi kan slå fast at mangel på god planlegging gir liten utvikling for laget og spillerne.

Raymond Verheijen har igjen vært på Norgesbesøk – og under en konferanse i Oslo kom han med interessante innspill om ungdomsfotball og periodisering.